Igaz, hogy már a németralis felkészülés tölti ki a napjaikat, de kicsit visszatekintve a finnországi kalandról kérdeztük Turán Fricit és Zsiros Gábort. Élményről és szakmáról.

Milyen érzés, hogy Makinen tanyája mellett vezet az út?

Finnország tele volt nagy érzésekkel. Személyesen is találkoztunk Makinennel, de rengeteg más rali-legenda is a helyszínen volt. Nagyon nagy érzelmi töltetet adott ez az egész versenynek.

A finn rali egy intézmény. Mennyire érzékenyültetek el ettől, ha elérzékenyültetek, illetve hogyan kell higgadtnak maradni, egyáltalán ki lehet-e ezt kapcsolni?

Mentálisan jól fel voltunk készülve. Minden külső tényezőt ki kellett zárnunk, hogy sikeres legyen a verseny. Maximális koncentrációt igényel, mert ha nem figyel oda 100%-ban az ember, akkor nem lehet sikeresen autózni. Minden zavaró körülményt figyelmen kívül kell hagyni, mert nagyon gyorsak a pályák. Még a magyar szurkolókra sem tudtunk figyelni, bármilyen jól esett, hogy milyen sokan voltak kint.

Mit ettetek, ittatok?

A világbajnoksági futamokon a Ford szakácsa főz ránk. Küld egy listát, arról lehet választani. Eleinte tisztázni kellett, hogy miket szeretünk és érzékenyek vagyunk-e valamilyen alapanyagra. Nap közben nem igazán eszünk, csak a folyadékot pótoljuk. Reggelire szénhidrátot, aztán nap közben gyümölcsöt és a szervizek alatt szendvicset vagy valamilyen gyors szeletet. Az adrenalin miatt nem is vagyunk éhesek a futamok alatt

Frici, mitől igazán nehéz a Finn Rali a világbajnokság többi versenyéhez képest?

Nem volt nehezebb, csak más. Eddig a görög verseny volt nekünk is és az autónak is a legmegterhelőbb. Finnországban a pályafelírás volt a legnagyobb kihívás, de nagyon jól sikerült az itinerünk. Erre óriási szükség volt az ugratók és a gyorsaság miatt.

Milyen a legnagyobb átlagsebességű verseny belülről?

Hatalmas élmény volt. Nehezek a finn pályák, de az a véleményem, hogy nagyon jól teljesítettünk, kihoztuk a maximumot. Az ötödik hely nagyszerű eredmény úgy, hogy még sosem versenyeztünk ott azelőtt.

Melyik volt a kedvenc gyorsaságid és miért?

Nehéz lenne bármelyiket is kiemelni, de a 29 kilométeres gyorsat nagyon szerettük. Tempós, széles, bukkanós és nagyon változatos pálya volt.

Hogyan kell gyorsan menni Finnországban?

El kell hinni, amit a navigátor mond. Gyakran beláthatatlan a pálya és teljesen az itinerre kell hagyatkozni. Nálunk meg van az összhang és bizalom, ami a gyorsasághoz kell.

Mennyit hagytál bent a pályákon?

Csak ott látszott, hogy mennyit tudnánk gyorsulni, ahol kétszer is tudtunk menni. Az ilyen helyeken másodjára mindig gyorsultunk. 5-6 tizedet tudtunk javítani kilométerenként.

Mire lenne szükség, hogy Hanninent, Tanakot meg lehessen szorongatni?

Sokkal több tapasztalatra, tesztre és ezek ötvözetére.

Zsiros Gabit a speciális finnországi navigátori feladatokról kérdeztük. Mi a navigátori kihívás a finn pályákon?

Az, hogy az ember gyomrának rendben kell lennie. Rengeteg a bukkanó, olyan mint egy hullámvasút. Nagyon oda kell figyelni, teljes koncentrációt igényel. Egyszer csak eltűnik a bukkanó, vagy a kanyar vége bukkan. Ezeket időben a pilóta tudtára kell adni. Több balesetet is láttunk az interneten a bukkanók miatt. Nagyon pontosnak kell lenni és nem lehet egy picit sem csúszni.

A sok hasonló kanyar és bukkanó között hogy nem veszel el?

Rutin. Ha a tavalyi WRC futamokat is számítjuk, akkor ez volt a nyolcadik világbajnoki futamunk. Jó pár IRC futam is van mögöttünk, így volt idő gyakorlatot szerezni. Az itinerben mindent felírok, és magamnak apró támpontokat, jellegzetességeket is, hogy képben legyek.

Az itinerben a J és B elõtti számok az egyeneseket jelentik méterben. A J2 pl. egy jobb2-es kanyar, ami elfér teligázon itt Finnország esetében!:) Az omega jelek a bukkanók!:) Mint látod, ezen az oldalon, ami kb.700-800m hosszú pályaszakasz, 7 bukkanó is volt!:) A piros tollal írom még a FÉK! és a szigorú kifejezéseket, mert azokat határozottan, hangsúlyosan kell mondani, hogy idõben és figyelemfelkeltõen hallja meg Frici!:) A kék jelzések, pl.:tempó, szoros, b.bála stb., ezek mind-mind nagyon fontosak egy adott kanyarban, de ezeket mondom el a kanyar elõtt nem sokkal. Az itiner elsõ sora így hangzik: Száz vége sima jobb szoros FÉK!, mert átvág sima balban bukkan a jobb kettõ szoros, átvág bal három rövid, vége bukkanban jobb kettõ szoros vége bukkanban bal három szoros tempó vége bukkan és....

Milyen a jobbegyből a leggyorsabb verseny?

Nagyon szuper volt. Szörnyülködtünk, amikor megláttuk a kanyar rengeteget, de nagyon vártuk, hogy megtapasztaljuk. Hatalmas tempóban 15 métert lefelé aztán 25-öt felfelé nem hétköznapi érzés. Ez az egyik kedvenc versenyem. Tavaly nézőként vettem részt és a szívembe zártam. Szerencsére nem kellett csak egy évet várnom, hogy én is versenyezhessek itt. Azt hiszem a maximumot teljesítettük.

Mi volt a navigátortáskádban?

A súly miatt nem tudok sok mindent vinni a kocsiba, de a helyszínre vagy húsz kilós táskával érkezem. Szerencse, hogy a reptéren nem szokták megmérni, különben már nem engednék fel kézipoggyászként. A versenyautóba már csak az itinert, rallyguide-ot, guminyomás mérőt és általában tartalék maszkot viszek. Az overálomban pedig van három kabala toll.

Hány órát vittél magaddal?

Mindig két óra van nálam. ezek tulajdonképpen computerek, navigátori órák. Az egyik visszafelé számot, a másikkal pedig a gyorsaságunkat mérem.

Milyen volt a szerviztervetek?

Mivel gyári csapat vagyunk, így komplett versenytervet kapunk, ami percre pontosan be van osztva. Ki van adva, hogy mikor hol kell lennünk. A szervizterv akkor volt fontos, amikor még nem voltak szervizparkok. Azóta előre beosztják a szervizterveket. Mi az MM-Sporttól kapjuk, így leveszik a vállamról ezt a terhet.

És a végére egy jó kis Fricis-Gabis videó Finnországból:

Ha tetszett a poszt, nyomj egy like-ot, oszd meg barátaiddal és kommenteld. Ha pedig eddig még nem tetted meg, szavazz ránk a Goldenblogon:

Címkék: video ford wrc turán frici zsiros gábor finn rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr473146336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antimason (törölt) 2011.08.14. 09:27:36

Jó a videó!
Jó riport.
Köszi!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.08.14. 22:55:48

@JR69: A Mecsekre nagyon készülünk. Hírekkel, helyszíni percről-percre tudósítással, interjúkkal, mindennel.

Almax 2011.08.14. 23:38:00

Ez jo volt. Friciek nagyon szimpatikusak.

JR69 · http://komlomedia.hu/ 2011.08.15. 12:44:32

@B. Capelluti: Mi is nagyon várjuk már itt. Ilyen nagy esemény ritkán van errefelé :)
Egy kis frissítést is találtam: komlomedia.hu/hir.php?hir=325
Bár sztem itt nem kell bemutatnom az eseményt ;)
Köszönöm a lehetőséget!
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása