Miért van, hogy a B-csoportról mindenkinek a Lancia 037 és Delta S4, az Audi S1, a Peugeot 205 T16, és a Ford RS200, esetleg az mg Metro 6R4 jut eszébe. Pedig van egy ikonikus darab, ami a magyar ralisport történetének is kitörölhetetlenül rész: A Renault R5 Maxi Turbo. Középmotor, hátsókerékhajtás, alacsony tömeg. Sajnos a világbajnokságon nem törte meg az összkerekesek hegemóniáját, de jó kézben komoly villanásai voltak. Ráadásul az egyik legnagyobb kedvencem, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ralifan lettem.

 

Update:

Jött néhány kiegészítés az FB oldalunkraEgy rövid, tömör kiegészítés, ha megengeded: az R5 Turboból több változat is készült. A legelső, csak gyári pilótáknak szánt változat volt az R5 Turbo (Ragnotti /Andrié). A nem gyári ügyfelek részére a Gr.4-es R5 Turbo Cévennes volt elérhető '81-től (185LE). '82 elején ezt kicsit átdolgozták a gyári mérnökök (Cévennes 2, kb. 200 LE). Ferjánczék ha minden igaz, akkor ilyen R5T C2-vel versenyeztek. 1983 elején jelent meg az R5 Turbo - Tour de Corse, ez már Gr. B-ben indult, teljesítménye töltőnyomástól függően 240-285 LE körül mozgott. Ezt igazították jobban a Gr.B szabályokhoz a franciák (eléggé át kellett dolgozniuk a TdC-t: karosszéria, futómű, motor), a Maxi Turboval (350 LE) '84 második felére készültek el. Ebben az évben már indult a Rallye du Varon. Teljes szezont '85-ben futott, Ragnotti megnyerte vele a TdC-t. A Renault már hozzákezdett az összkerekes változat tervezéséhez (Maxi Turbo Plus), de a Gr.B betiltásával nem lett belőle semmi. A típus zárt versenypályákon folytatta karrierjét, a Maxi Turbo átalakításából született meg az R5 Super Production (370 LE). Ragnotti ezzel is versenyzett, de az SP-hez inkább Eric Comas neve fűzhető, '87-ben francia bajnok lett a volánja mögött. 

És bocs, úgy tűnik rosszul emlékeztem: Ferdinek R5 Turboja, és nem Maxija volt.

Nos, nézzük meg élesben, hogyan is kell egy ilyen autóval közlekedni:

Belülről, ahogyan Ragnotti mester keni neki:

Kívülről (nem Full HD, de azért eléggé adja):
Itt pedig hardcore faneknek hangok.

 

 

Címkék: video gr.b renault 5 maxi turbo

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr923963727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dennis01 2012.01.28. 17:10:54

Utolag jo lenne latni, ha akkor nem vonjak meg Ferjancztol a jogot a Maxi Turbora, hogyan alakult volna a karrierje..
Bar a Quattrora se lehet panaszuk..

eszgbr 2012.01.28. 17:38:05

Szép dolog, hogy a szocializmusban is hozzáférhettünk néhány ilyen ütőképes autóhoz, bár ha azt vesszük, hogy a lengyeleknél Lancia Stratos is volt, ráadásul még bőven fénykorát élte a kocsi, akkor... na mindegy. Jean Ragnotti meg nekem egyet jelent az R5 Turbóval.

onager73 2012.01.28. 17:39:56

Nagyon szép autó. Nagyon vennék de ugye a piszkos anyagiak...
Metro 6R4-hez volt szerencsém élőben, ültem is benne de sajna csak garázsban :(

redriot77 2012.01.28. 17:49:04

Az első szériás R5 szerintem egy formatervezési remekmű. Kb. 10 évvel megelőzte a korát. (Persze külsőleg, mert feljavított R4 alapokra épült.)

Ez a forma + B-csoportos technika -> intsant get. :) Szerintem annyira nincs elfelejtve egyébként, még autós játékokban is előfordul viszonylag gyakran. Amire kevesen emlékeznek az a B-csoportos Citroen BX, annak nincs nagy kultusza.

deak.atti 2012.01.28. 18:11:37

Szia!

A kép kicsit csalóka, mert Ferjánczéknak Maxi nem volt sose. Saját bevallása szerint egy R5 Corse motort tudtak csak szerezni, az volt a hegyi autójában a 80-as évek közepén, bajnok is lett vele. Az is 300 csikó volt, és alternatívaként fel is merült az Audi váltás előtt, de aztán arra sem bólintott a Renault. Pedig a "túl nagy lépés" indok ott nem állt fenn, mint a Maxinál, és azért a 300 ló csak nem 220 lett volna ...

DA

deak.atti 2012.01.28. 18:24:43

@eszgbr:

Szia!

"Jean Ragnotti meg nekem egyet jelent az R5 Turbóval"

Na, azért ahogyan a Clio Maxival közlekedett a jó öreg Jeannot, arra is érdemes rákeresni a Jutyúbon ... :o)

DA

samot 2012.01.28. 18:33:27

Azért a Ferjàncznak volt még azutàn egy Renault Alpina A 310-se is!Az nagyon szép és jo rally auto volt!

Quattroman 2012.01.28. 19:13:57

1, Ferdi sosem ment Maxival, az "csak" simán R5 Turbo (nem keverendő az Alpin Turboval!!!)
2, A 310 Alpin (és nem Alpina mert az BMW) korábban volt jóval mint az ötösök...
itt lehet tájékozódni:
www.ferjancz.hu/indul.php

RAH-66 2012.01.28. 19:28:20

A WSR-en minden évben jó látni ezeket az autókat Ragnotti bemutatóin.

Quattroman 2012.01.28. 20:05:02

@esef:

igen a Francia az Alpine
egyébként elkevertem mert átragadt a hülyeség az előző kommentből,
310 Alpineja nem volt Ferdinek, viszont A110 az igen, később Kiss Dezső hegyiversenyzett vele....

Tizenkettő 2012.01.28. 20:16:50

@Quattroman: A 310-es nem is lett nagy siker sajnos. Az R5A lemosta. Ahogy a 17-es is. (Egyébként az a 17-es ami itt volt az országban az egy teljesen gyári autó volt ami előtte ment egy trans africa rallyt és utána került ide. De ez egy másik történet.)

Tizenkettő 2012.01.28. 20:23:18

Érdekes,egy videóban Ragnotti azt nyilatkozta róla, hogy aszfalton gyorsabb volt az R5T a quattro Audiknál is. De máshol már sajnos hátrányban voltak.

stig 2012.01.28. 20:44:46

Azért egy kicsit hosszabb postot megért volna az R5. Milyen változatai voltak, mit ért el, adatok, stb.

Különben tetszik az írás, csak rövid...

stig 2012.01.28. 20:55:38

@Tizenkettő: Nehezen tudom elhinni, hogy azonos feltételek között gyorsabb lett volna akárcsak aszfalton is egy hátsókerékhajtású autó egy öszkerékhajtásúnál, maximum csak akkor ha olyan szűk, kanyargós szakaszokon mentek mint a portugál(?), esetleg a Monte, és a kb 60-70 centivel hosszabb eredeti quattrok adottságaikból adódóan nehezebben fordultak.

corpus alienum 2012.01.28. 20:58:42

Ha jól emlékszem, Ferjáncz Attila fenti R5 Turbojának KO-11-18 volt a rendszáma. Az első EB futamán 3. lett,ha nincs egy igazságtalan időbüntetés, akkor nyer, talán ebben sem tévedek.

Dr. Tandari János sincs már közöttünk.

Tizenkettő 2012.01.28. 21:00:23

@stig: Én el tudom képzelni. A Maxi 400 ló körül volt és sokkal könnyebb mint a quattro. Egyébként meg miért hazudott volna Ragnotti.

stig 2012.01.28. 21:00:35

@B. Capelluti: a kérdésedre meg a válasz (hacsak nem volt költői a kérdés:-) ) szerintem, hogy az emberek mindig a különlegességeket a feltűnő dolgokat jegyzik meg, hátha még azok sikeresek is. És bármennyire is egy tényleg kedvenc, klassz autó volt az R5 Maxi se nem volt felűnően "ronda", se kimagasló teljesítményű, se jellegzetes hangú, se olyan sikeres mint a többi, így nem is vívott ki magának olyan elismerést, mely az évek múltával is maradandóvá tette.

Tizenkettő 2012.01.28. 21:07:56

@stig: Hát azért ezt én így nem jelenteném ki. Egy rally ikon egy olyan korból amikor még nem ilyen elpuhult langyi valami volt a rally mint most. Ha igazad lenne most nem kerülne 30e€-ba egy alap R5T.

Tizenkettő 2012.01.28. 21:13:39

@Tizenkettő: Lehet túl későn érkezett, de hogy ne lenne kimagasló teljesítményű az 1.4-es 1.5-ös turbos motorból a 400LE azt kétlem. A hangja hátborzongató. 81-ben Monte Carloban meg 2 kerekes létére igen csak lehagyta a nagy 4 kerekes szörnyetegeket.

stig 2012.01.28. 21:16:43

@Tizenkettő: azért írtam, hogy max szűk fordulókban, kanyarokban, ahol a méreteiből adódóan előnyben volt az Urquattrokkal, (tehát innét nézve mégis igazad van!), de viszont kigyorsulásnál, kanyarban egy 4kerékhajtásút szerintem nehezen győzhet le.
Én 350 LE-ről olvastam, de akkor már a Sport Quattrokkal kellett(volna) küzdenie, amik már rövidebbek voltak, és azt gondolom hogy erősebbek is.
Na persze Ragnotti aszfaltmenő volt ezt se felejtsük el.

dirige 2012.01.28. 21:32:04

A lengyeleknek úgy volt Stratosuk, hogy a miniszterelnök fia ment vele.
Renyócska meg kicsit megkérett zsákutca volt, technikailag.
De holnap nekiállnék építeni egyet!:-))

dirige 2012.01.28. 21:32:59

Ennyi hibát 3 sorban!! Bocs:-))

stig 2012.01.28. 21:35:02

@Tizenkettő: nem azt mondtam, hogy nem volt jó, csak semmiben sem volt kiemelkedő szerintem, se külsőleg, se teljesítményben, se sikerben, ezért nem maradt meg az emberek emlékezetében annyira mint a többi autó. Pedig anno gyerekfejjel nekem is tetszett, pláne Ferjánczék okán...

Persze jó hangja volt, nem vitatom, végig is néztem az itt lévő videókat, de azért a sor 5-ös Audi turbók hangja - szerintem - egy kalsszissal "jobb", jellegzetesebb, felismerhetőbb.

A '81-es Monten a 10-ik szakaszig ahol baleset miatt kiesett Mikkola végig vezetett...

Tizenkettő 2012.01.28. 21:41:38

@dirige: stratopolonez lett belőle miután szarrátörte :d A lengyel ipar fegyvere:D

Tizenkettő 2012.01.28. 21:44:23

@stig: Nekem hamarabb kellene egy r5turbo mint akármilyen quattro. És a teljesítménye szerintem továbbra is kiemelkedő. 1.4-es 4 hengeres volt nem 5 hengeres 2.2-es.

Tizenkettő 2012.01.28. 21:46:41

@Tizenkettő: 81-ben kb ugyanott volt mindkettő teljesítménye, csak az R5 motorja sokkal kisebb volt...... Valóban nem kiemelkedő.......

stig 2012.01.28. 21:54:23

@Tizenkettő: Hát ez már az ízlések és pofonok kategőria...

Én biztos, hogy egy SQ-t választanék:-)

stig 2012.01.28. 21:59:46

@Tizenkettő: én gy tudom, hogy '81 környékén az R5 versenyváltozata kb 180-210 lóerős volt, míg az Audi első változata is 300 LE volt.
Már csak azért is, mert az utcai modell is 200 LE-s volt.

Tizenkettő 2012.01.28. 22:07:50

@stig: Az az utcai változat a gyári tuninggal. A versenyváltozat inkább 250-300 körül kezdett, és 400-ik ment a pályafutása során.

tánczi 2012.01.28. 22:13:29

Ilyen kasztnis R5-ös volt az első kocsim, egy '79-es, 1,1-es TL (ha jól emlékszem a betűjelre). Nürnberg mellé jártam ki vele dolgozni...:)

Quattroman 2012.01.28. 22:13:32

@stig:
az öthengerest egész 700 lóerőig tudták a gyárban felhúzni a végére.sőt...
PikesPeak, CanAm

Quattroman 2012.01.28. 22:16:00

@tánczi: "Ilyen kasztnis R5-ös volt"

csak gondolod. a szélvédő és az ajtónyílás volt ilyen csak...

Tizenkettő 2012.01.28. 22:22:53

@Quattroman: Persze de nem 81-ben hanem amikor már kitiltották őket a rallyból, és más versenyek felé nyitottak valamikor a 80-as évek végén.

stig 2012.01.28. 22:29:02

@Tizenkettő: nem ismerem annyira az R5 versenyváltozatának az adatait, de ahogy utánanéztem a neten, '81-ben kb 180-210 LE volt, és ugye erről az évről írtad, hogy" 81-ben kb ugyanott volt mindkettő teljesítménye".
Erre írtam, hogy az Audi 1981-es utcai változata 200 LE volt, míg a versenyváltozata 300 volt először.

Valóban 1984-re elérte a 350 LE-t, igaz az Audi akkoriban a nagyobb motorjával 450 LE környékén volt, valamint feltételezhetően ehhez kapcsolódóan nagyobb nyomatékkal rendelkezett.

Sákif za morro? 2012.01.29. 00:01:20

Szép autó, jó autó, de a 205 T16 azért odabasz ennek is. (Tudom, van benne némi elfogultság is.)

TurboRudi 2012.01.29. 00:07:05

Ajánlom az urak figyelmébe a Too fast to race és a Still too fast to race című doksi filmeket. A group B teljes története.

lr 2012.01.29. 00:57:56

1.4 OHV - 350 LE :)-imádom a beteg franciákat :)

@redriot77: Formatervezési remekműnek azért sokkal inkább a Super5-öt mondanám (Szigorúan 3 ajtós, aszimmetrikus maszkos, integrált spoileres, telioldalas változatban!).
Abszolút kortalan, letisztult(!-vö. R5), optikailag minden részletében arányos, zárt, ráadásul praktikusan használható forma.
Csak mellékesen jegyzem meg, h Marcello Gandini elkövetett még mellette olyan "kommersz" dolgokat, mint:

-Alfa33
-Cápa BMW
-Cizeta Moroder
-Bugatti EB110
-Lamborghini Miura, Countach, Diablo
-Ferrari Dino 308GT4
-DeTomaso Pantera
-Maserati Ghibli/Shamal
-Fiat X1/9
-Lancia Stratos

a teljesség igénye nélkül.

Hozzáteszem, a fenti megállapításokat már azelőtt meg sikerült tennem a géppel kapcsolatban, hogy kiderítettem volna, melyik kollégám (kissé nagyképűen,de hivatalosan :)) vetette papírra -de az egyértelműen ordít róla, hogy nem vmi. gyári "noname" csapat műve, hanem olyasvalakié, akinek ez a szakmája, és igencsak érti.

Ármin20 · http://fehersport.blog.hu 2012.01.29. 03:02:11

emiatt az autó miatt vettem majdnem Renault 5-t tavaly, de rájöttem, hogy a 180ezer forintos, 1100-as, 45 lovas, ktm racing matricás autó nem adja vissza az élményt :D

eszgbr 2012.01.29. 09:12:09

Közben utána néztem az eredményeinek kicsit: az R5 összesen 4 vb futamot nyert: 1981 Monte Carlo: Ragnotti nyer, az Audik kiestek. 1982 Korzika: Ragnotti nyer, több mint 5 perccel a ferraris Andruet előtt, Mikkola kiesett, Mouton 7. a gyári audisok közül. 1985 Korzika: Ragnotti nyer a Maxi Turbóval, több mint 12 perc előnnyel a 205 T16-ost hajtó Saby előtt, Röhrl kiesett a Sport Quattróval. A negyedik győzelem a tragikus '86-os Portugál-ralin jött Joaquim Moutinhóval, miután a gyári csapatok visszaléptek.

dirige 2012.01.29. 10:27:11

@Tizenkettő: Jól emlékszem, Jarosevicz Jr.? A papa Piotr J...

tánczi 2012.01.29. 11:16:41

@Quattroman: Tökéletes, megfogtad a lényeget. Lebuktam, nna.

gigabursch 2012.01.29. 11:48:19

Köszönöm az írást!

Mivel a B csoport végénél én még kicsi voltam, azt kérdezném, mi az igaz abból, hogy utána még pár évig Párizs-Dakaron, meg hasonlókon indultak?

eszgbr 2012.01.29. 12:27:06

@gigabursch: 1987-88-ban a Peugeot 205 T16 módosított változatai indultak és nyertek a Dakaron, illetve ralikrosszban még évekig versenyzett rengeteg B-csoportos autó (Quattro S1, 205 T16, Delta S4, RS200, Metro 6r4, Kadett 4x4).

Tigga 2012.01.29. 14:12:47

első autóm renault 5 alpine turbó volt (lehet köpködni), azóta sem ültem olyan vadállatban, nagyon nagy élmény volt menni vele.

deak.atti 2012.01.29. 17:30:37

Üdv!

Szemre egyébként viszonylag egyszerű megkülönböztetni a 3 verziót: a Ferjáncz-féle ős-Turbo vízszintesen hordja az index-helyzetjelző egységet. A Tour de Corse már függőlegesen, és mellette belül egyetlen pótfényszóró van az első lökhárítóban. A Maxi-nak már dupla pótfényszóró van, és felettük a sárvédőn visel egy szimpla indexlámpát. A Youtube-on levő videókat nézegetve tűnt fel a 3-féle orrkiképzés.

DA

gigabursch 2012.01.30. 08:05:57

@eszgbr:
Akkor csak jól emlékeztem. Köszi

kamikazeee 2012.01.30. 11:48:53

@Dennis01:

Hiába vártak Ferjánczék az R5 Turbo Maxira, azt végül inkább a "fakezű" Carlos Sainznak adták, és nekik csupán egy régebbi típust ajánlottak fel. - na ezért váltottak Quattrora!

stig 2012.01.30. 12:26:16

@Quattroman: mivel audis vagyok én is, ezzel tisztában vagyok
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása