Szeretem Svédországot. Nem csak a rali miatt szeretem, családi ügyek okán is meg-megfordulok arrafelé. A svédek jó fejek, úgyhogy tőlem aztán senki ne várjon elfogulatlan beharangozót, nekem ez az év versenye.

Logo.png

Múlt hétvégén megérkezett hozzánk is a hó és a szombat éjszakai Lepence-Dömörkapu autós kirándulás során ismét bebizonyosodott, hogy nem csak én szeretek hóban autózni, sőt, vannak olyanok kis hazánkban akik tudnak is. De nem annyira, mint a skandinávok.

Solberg_RD_swd.jpg

Ha valaki mindenképpen fogadni akar, itt egy tuti tipp, ingyen: Loeb nem nyer! Nem azért, mert nem tud havon menni, hanem mert egyszerűen nem kell nyernie. Okos gyerek ez az elzászi, nem csatát, hanem háborút akar nyerni. Ehhez pedig itt a biztos célbaérés kell, mert azt ő is tudja, hogy a jég nem igazán az ő terepe. Hiába nyert már Svédországban – mai napig is az egyetlen „nem skandináv” győztese a versenynek – itt csak hátrányt szerezhet ha kockáztat és elesik. Szóval nem kockáztat majd, autózik egy jót és szerez néhány pontot és akár egy dobogó is összejöhet. Azért vagyok ebben ilyen biztos, mert skandináv pilóták gigantikus hordája készül nagy erőkkel arra, hogy megnyerje ezt a futamot, amely számukra a második legfontosabb verseny az naptárban. A legfontosabb a Finn Rally, de erről majd augusztusban…

Hirvonen, Latvala, Solberg(ek), Östberg, Sandell, Ketomaa… Észt ugyan, de ide sorolom még Tanakot is. Mindannyian a jégen szocializálódtak, hófalak között bicikliztek az oviba, ahol minden gyereknek szöges gumi a jele és különben sem normálisak, szigorúan a szó orvosi értelmében. Hirvonen, Latvala, Petter és Sandell gyári kocsival támadhat majd, előbbi három nyert is már ezen a versenyen, míg Sandell svédként élete lehetőségét kapta sorstól és a szponzoraitól egy gyári Mini képében. Az utolsó svéd, aki otthon nyerni tudott a legendás Kenneth Eriksson volt, épp tizenöt éve pezsgőzhetett. Azóta felnőtt egy új generáció, ők csak a szüleiktől vagy az évkönyvekből értesülhettek az egykori svéd sikerekről és alaposan ki vannak éhezve Sandell esetleges győzelmére. Az Eriksson és Sandell közötti párhuzam legfontosabbja Staffan Parmander, a NAVIGÁTOR. Eriksonnal már győzött, Sandell-al győzni szeretne. Stig Blomqvist és Björn Waldegaard nemzetének óriási tapasztalattal bíró mitfárere ő, aki a tavalyi svéd versenyt egy szőrmével bélelt, kopott gumicsizmában teljesítette, felbecsülhetetlen pluszt adhat Sandellnek.

Jégen autózni különleges kvalitásokat és technikákat igényel. Használni kell az út melletti hófalakat, rájuk támasztani az autót, így jóval nagyobb kanyarsebességet lehet elérni, mint hófalak nélkül. Ez persze meg is bosszulhatja magát, szerintem sokan ismerjük az érzést, amikor behúz a hó. Tavaly saját szememmel látthattam, hogy Latvala autóján bármelyik gyorsaságin két kilométeren belül egy lökhárító sem volt fellelhető. A szervízben mindig pótolták, de aztán a szervíz utáni első gyorson már egy megtépázott Fiesta WRC érkezett állat módjára. Nem túlzás, hogy ugyanannyi garnitúra lököst használt el, mint szöges gumit. Apropó: gumik. Szintén saját szememmel láttam, és saját kezemmel tapintottam, hogy az elhasznált és vadiúj gumik között semmi különbség nem vehető észre. Legalább is nekem, a laikusnak. Ugyanolyan állapotú gumikat dobáltak le az autókról, amilyeneket utána feltettek, majdnem elsírtam magam, hogy egy klasszikust idézzek: „ezt most így akkor hogy!?”. A Monte túlkínálata után, ahol ötféle gumiból lehetett válogatni, ezúttal csak egyféle gumi áll rendelkezésre – persze, hogy szöges -, igaz, a Michelin mellett az angol-kínai D-MACK is kiszolgálja a kedves vásárlókat.

how-wrc-tires-work-18984_3.jpg

Mi dönthet? Ugyanaz, mint bármelyik másik versenyen. Nem szabad hibázni, nem szabad defektet kapni, úton kell maradni. Ezen feltételek együttes teljesülése – plusz valamelyik skandináv állam által kiállított születési bizonyítvány – kell a sikerhez, így nálam Mikko az elsőszámú favorit. A Montén szépen lehetett látni, ahogy megissza a pertut a DS3-al, azóta bemelegítésképpen megnyerte a szintén jeges Finnskog Rallyt és az elmúlt két esztendőben is ő ünnepelhetett Svédországban, nem nagyon látom akadályát a triplázásnak.

Hirvonen_RD_swd.jpg

Esetleg választ kaphatok egy bennem motoszkáló kérdésre is: Mi van akkor, ha Mikko a Power Stage előtt épp Loeb előtt áll abszolultban? Vajon Yves Matton tartja a szavát és hagyja nyerni a finnt vagy már februárban előre kell engednie a francia raliistent? A Fordnál nem kérdés, hogy Petternek el kell engednie Latvalát egy hasonló szituban, Mr. Wilson nem sokat fog töprengeni ilyesmin. Egyébként Petter majd Mexikó után szólhat bele egyáltalán az autójának beállításaiba, addig Latvala szetápját kell használnia. Valamelyest ismerve az M-Sport diktatórikus rendszerét ez konkrétan azt jelenti, hogy a norvégnak nem mondanak el semmit, itt a kocsi, ott a gyors, oszt’ menjél ám, de tempósan!

Latvala_RD_swd.jpg

Egy nagy hiányzónk biztosan lesz. Mérhetetlenül csalódott vagyok, hogy Matt Wilson nem pörkölhet oda a vikingeknek, de kocogás közben megcsúszott egy jégfolton és eltörte a bokáját. Megoperálták, egyelőre nem tudni, hogy mikor lesz ismét száz százalékos állapotban, de így biztosnak tűnik, hogy idén sem lesz világbajnok. Ezt még a papa sem tudja elintézni.

Huszonegy WRC, tucatnyi S2000-es a nevezési listán, jó kis tv műsor kerekedhet ebből. Gyorsan meg is válaszolom az első kommentelő kérdését. Jelen állás szerint (február 6. - hétfő) a verseny összefoglalóit a svéd Viasat közvetíti majd és a Power Stage is ott látható élőben, svéd kommentárral. Érdemes még nézni a finn nyelvű MTV3 csatornát, amely tartalmas háttérműsorral és valódi szakértőkkel jelentkezik a helyszínről. Ha Önök között akad olyan nyomorult, aki sem finnül, sem svédül nem ért, esetleg az imént említett csatornákat sem tudja otthonában nézni, annak marad a youtube és egy szívhez szóló köszönőlevél megfogalmazása Jean Todt címére (cím: Párizs – FIA).

Címkék: video wrc loeb latvala hirvonen hójáró petter solberg henning solberg swedish rally seb loeb ott tanak

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr554071907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2012.02.08. 17:48:48

Üdv a csapatban! :)

Jó kis írás, remélem - szerencsés hazaérkezésed után - hasonló élménybeszámolót is olvashatunk Tőled :)

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2012.02.08. 17:49:51

Ja és a szöges gumi ovis jel jó duma! :))

stig 2012.02.08. 17:54:52

az Eurosport nem közvetít?

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2012.02.08. 18:14:52

"ezúttal csak egyféle gumi áll rendelkezésre"

Még létezik különböző hosszúságú szögelésű gumi (jégre rövidebb, mély hóba hosszabb), vagy ez már megszűnt?

Szkotti 2012.02.08. 20:34:47

@IV. (Parkoló) Béla: A rövid szöges, jégre való a "Monte spec", a hosszú szöges a "Sweden spec", ha jól vágom, csak a hosszú megy Skandináviában.

Egyébként az, hogy a "használt ugyanolyan, mint az új" badarság: kiperegnek a szögek, és az élek ugyanúgy elfogynak, mint a murvaguminál, főleg, ha itt-ott kilóg a murva a hó alól.

Grafikuszoli 2012.02.08. 20:46:41

Úgy látom, az a szegény Matt Wilson csak nem hagy nyugodni! :) Azért kicsit pontosabban is fogalmazhattál volna, hogy egyértelműen kiderüljön: GYALOG kocogott, nem versenyautóval, amikor bibis lett a lába! :)

Grafikuszoli 2012.02.08. 20:50:05

... és ami az előző kommentemből kimaradt: hibátlan volt a cikk, köszönet érte, sok hasonlót még!

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2012.02.08. 21:24:19

@Szkotti:

rally.hu/hir.php?id=18703

Erre szerettem volna kérdezni, hogy ez még megvan vagy csak egy méretű szeget lehet használni egész verseny alatt.

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2012.02.08. 21:29:52

@Szkotti:
Az előző kommentemet úgy elnyelte a blogmotor, mint Hummert a Balaton.

rally.hu/hir.php?id=18703
Szóval a szöghosszúságra vonatkozó kérdésem arra vonatkozik, hogy létezik-e még szeg több méretben, vagy csak egy hosszúság van, és azt kell beosztani tükörjégre és hóval borított pályán egyaránt.

GiXXXer 2012.02.08. 21:32:10

nem tudom miért Jean Todt-nak köszönöd a TV közvetítést, sokkal inkább megilleti a köszönet Vladimir Antonov urat, nem igaz? Szegény Jean nem tehet róla, hogy eljárás indult Vald cégei ellen.

toto92 2012.02.08. 21:33:10

@stig: A juró csak a Montét adta. Nem követem a vébét, de mintha most az lenne az állás (mivel teljes szezonos közvetítőt nem találtak), hogy mindenki oldja meg, ahogy tudja. Aztán majd valaki okosabb kijavít, ha tévednék.

1kutya 2012.02.08. 21:50:50

"Ha valaki mindenképpen fogadni akar, itt egy tuti tipp, ingyen: Loeb nem nyer!" én erre azért nem innám meg a biötvennyócat...

Szkotti 2012.02.08. 21:59:40

@IV. (Parkoló) Béla: Hogy egészen szakszerű legyek, utánanéztem a jelenleg érvényes szabályoknak.
FIA 2012 WRC Sportszabályzat szerint (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/19C04E81DF0FF28EC125796F005E0D10/$FILE/2012%20WRC%20Sporting%20Regulations%20+%20Appendices.pdf):
"For rallies run on snow/ice: One specification of tyre in one compound suitable for mounting on a 7”x15”
rim. Stud details must be given in the rally Supplementary Regulations."
Vagyis a havas/jeges talajú ralikra egy típusú, egy keverékből készült abroncs használható, amely alkalmas 7x15" méretű felnire szereléshez. A szög jellemzőit az adott verseny kiegészítő szabályzatának kell tartalmaznia.

Mivel jelenleg a Michelin, és a D-mack a hivatalos abroncs szállító,
a két engedélyezett gumiabroncs (www.rallysweden.com/wp-content/uploads/Rally-Sweden-Supplementary-Regulations-2012.pdf):
The studs shall be solid, cylindrical and flatcut. (Tömör, hengeres, lapos végződéssel)
• The cross section of the studs must form a full circle at every point.(Minden keresztmetszetének körkörösnek kell lennie)
• The stud is not allowed to be tubular at any point.(nem lehet csőkeresztmetszetű/üreges sehol)
• The body of the stud must be homogenous and is not allowed, under any
circumstances to form a tube or hole.(a szegtestnek homogénnek kell lennie, és nem lehet sem cső, sem üreg "formájú")
• Maximum diameter of the flange is 9 millimeters. (A szeg fejének max átmérője 9mm)
• Minimum diameter of the metal core in the middle of the stud is 2,5 millimeters. It must be cylindrical, homogenous and flatcut.(A szeg fémmagjának a szeg közepénél lévő minimum átmérője 2,5mm, hengeres, homogén, lapos végződésű)
• The length of the stud is limited to 20 millimeters. (A szeg hossza max20mm)
• The weight of the stud is limited to 4 grams. (A szeg súlya max4g)
• The studs must be mounted in to the tyres from the outside.(A szeg csak kívülről szerelhető a gumiba)
• The number of studs must not exceed 20 per any decimeter of the wheel
circumference.(A szegek száma nem lehet több mint 20db/10cm, a kerék bármely kerületén.

Röviden: igen, 1 típusú szöget használhatnak Svédországban, a verseny egész ideje alatt :o)

Szkotti 2012.02.08. 22:01:25

Bocs, kitörlődött a gumitípus, tehát:
Michelin 15/65x15 X-Ice North L1/R1
és
D-Mack 205/65-R15 DMG ICE Sub

proflex 2012.02.13. 21:12:03

motorstv-n folyamatosan ment a Svéd rali, minden este 22.30-kor volt napi összefoglaló! Pontosan kezdtek, nem késtek mint az eusport.... Cikk egyébként király lett!! :-))
15 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása