Rendszeresen szoktunk nézői biztonságról posztolni (pl. itt, vagy itt), ahol általában a nézőket, a rendezőket, valamint a pálya személyzetét szoktuk ostorozni. Van azonban, amikor a helyzet védhetetlen.

Ma a Barum Rali 13. gyorsasági szakaszán a 32-es rajtszámú Kopácek-Singer páros Subaru Imprezája leesett az útról, majd néhány száz méter után a - hírek szerint tiltott helyen álló - nézők közé csapódott. A balesetben egy néző meghalt, legalább egy (állítólag magyar) néző megsérült. A versenyt a balesetet követően megszakították, a többi gyorsasági szakaszt pedig törölték a szervezők. A versenyen - amelyet a skodás finn Juho Hanninen nyert meg - ott volt edelénybéres bloggertársunk, aki bár még nem ért haza, már írja az élménybeszámolót.

Amellett, hogy részvétünket fejezzük ki az elhunyt néző családjának, és jobbulást kívánunk a sérült(ek)nek, kivételesen érdemes kicsit elgondolkodni ezen a baleseten. (A videofelvételen a nézők elütése nem nem látszik.) 

Annyi látszik a videón, hogy "nagyonsokkal" ment emberünk, és egy B1ben - talán a bekötőút dobta meg? - lecsúszott a külső ívre, ahonnan átvágódott szembe, és valamennyi tengelye körül forogni kezdett. A felvételeken nem látszik, hogy a nézők tiltott helyen álltak volna, és az sem, hogy azon a részen volt-e egyáltalán szalagozás. Sőt a hely - mivel egy nyüves féktáv sem volt a közelben, az a B1 pedig százméterekre volt - a videó alapján egyáltalán nem tűnik kockázatosnak. Megkockáztatom, hogy biztonságosabbnak tűnt az a hely, mint ahol a felvétel készítője állt. 

Ha igaz, hogy a nézők tiltott helyen álltak, akkor nincs, és nem lehet kérdés. Azt pedig, hogy a fiúk hogy estek be oda, nem tudjuk: Nincs belsőnk, nem látjuk, hogy Kopácek mit csinált az autóban. 

Azt ugye tudjuk, hogy egy 1250 kg-os fém tégla lassulás közben is másodpercenként 30-50 métert tett meg. Ilyen helyzetekben nincs orvosság, csak ha tényleg jó helyen állunk. Ha kitáblázzák, kiszalagozzák akkor sem állunk oda, ha a világ legbiztonságosabb helyének tűnik, mint a Barum 13. gyorsaságiján. 

(Most inkább hagyjuk azt a változatot, hogy a verseny sajtósai alakítottak nagyot, és azonnal azt kommunikálták, hogy tiltott helyen álltak a nézők, így az minden híreben így jelent meg. Aztán majd jön a vizsgálat és ha esetleg kiderülne, hogy mégsem tiltott helyen álltak, már a kutyát sem fogja érdekelni a dolog. A rendező meg megússza a közharagot...)

Címkék: video baleset subaru barum rally

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr954747859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golyszli 2012.09.02. 19:30:11

Soha senki ne álljon oda ahol baleset érheti... Én már voltam szar helyen, majdnem meg is fizettem érte...

KaPé 2012.09.02. 19:41:57

Egy rali pályájának 50m-es körzetében nincs biztonságos hely. Aki odamegy, legyen tisztában vele, hogy belehalhat. Mi meg megnézzük majd youtube-on.

le_bimbo 2012.09.02. 19:45:49

szvsz aki a pálya 50m-es közelébe merészkedik, az tisztában van a következményekkel.

Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2012.09.02. 20:00:33

A bukkanó után mindjárt fékezett egyet, lehet azért csúszott meg a hátulja.

Kár érte, de ez tényleg a rosszkor rossz helyen.

barumka 2012.09.02. 20:22:41

Kopácek nagyon jó pilóta. Mit csinált? Csak gyorsan ment, mert vívtak a töbi subarussal. Gyorsan ment már pénteken, meg szombaton is, és ma is az első gyorson. Ott azon a helyen nem volt szalagozva, mert nagyon kevés esélyt láttak a rendezők arra, hogy oda egy autó kivágódjan. Ha valaki járt a barumon, ez a Halenkovicei gyors évek óta szerepel a versenyen. Tavaly a Luca Betty bukása innan kb 2 kilométerre volt a pénteki teszten. Mivel vagy ebből, vagy a másik irányból minden évben szerepelt ez a gyors, és évek óta semmi baj nem volt, így nem szalagozták ki. Mivel párszor már én is volt itt, de a bekötő úton álltunk, így szerintem sem volt nagy esélye annak, hogy oda autó kerül. Sajnos ez most egy fatális véletlen, és nem mulasztás, hiba. Én úgy gondolom, hogy azalatt a 4-5 másodperc alatt, aki figyeli a cselekményt, félre tudott volna lépni. Mert aki rallyra jár, az első kockából ami a kocsi keresztbe elindulásáról szól, azonnal levágta volna h nagy a baj....Részvétem a szurkoló családjának, és a magyar sérültnek. És nagyon sok energiát Kopáceknek ahhoz, hogy folytatni tudj a versenyzést. Mert nagyon nagy tehetség a maga huszon egy két évével....

Dizzy_P 2012.09.02. 20:30:31

Szerintem meg ez az a hely, ahova én biztosan nem álltam volna. Ekkora tempónál pont hogy a kanyartól, vagy töréstől egy kicsit távolabb már a belső ív is legalább olyan veszélyes, mint a külső, az autó meg ott van egy pillanat alatt, nincs idő elfutni.

barumka 2012.09.02. 21:02:24

Ott a helyszínen teljesen mást mutat ez a pont. Hidd el, nagyon sokan, gondolkodás nélkül oda álltak volna, köztük én is. A mostani barumkán eddig soha nem látott biztonsági intézkedések voltak. A szalagok kétszeres távolságra voltak húzva a tavalyihoz képest.... Hangsúlyozom, tökéletesen megrendezett verseny volt, maximálisan hozzáértő rendezőkkel, sportbírókkal. Rendőrök is járkáltak a gyorsokon. Ez egy fatális balszerencse sajnos....

LallyPop 2012.09.02. 21:18:09

Egyszer volt szerencsém ilyet látni hazai rally futamon. Nem volt kellemes 2 embert vittek el gerincágyon mert mind2 kempingszéken ült(!) a kanyar külső ívén.

Dizzy_P 2012.09.02. 21:34:14

Tudom, hogy helyszínen mást mutat az ilyen pont. Sajnos a saját tapasztalatom miatt vagyok ilyen óvatos. Gyerekkoromban a szüleimmel voltam egy Miskolc Rallyn. Én ugye nem láttam még annyira át, hogy mi mennyire rossz hely, a szüleim is abszolút laikusok voltak. Nézték, hogy hosszú egyenes, pici törés, az is vagy 100 méterre, kicsi domb is, ahol állunk, plusz egy kis gödör is az út mellett, és belső ív is, úgyhogy "ponjó". Mondom, kísértetiesen hasonlított erre a helyre. És csak a szerencsének, meg a pilótának köszönhetem, hogy most ide írhatok. Úgyhogy azóta az ilyen tempós részek, kanyar, ív, törés, ugrató stb. utáni pár 100 méteres részt én mindig kerülöm. Ha van domb, ha nincs. Egyszerűen túl gyors, hogy ha baj is van, lehessen menekülni. Persze az is igaz, hogy én a kifejezetten óvatos nézők közé tartozom... :)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.09.02. 22:26:31

Hatalmas pech volt ez a halalos baleset.
Sajnos elofordulnak ilyenek a veletlen ellen nincs megoldas.

bono92 2012.09.03. 00:17:02

Most olvasom a Fészbukos hozzászólásokat, és az egyik emberke azt írta, hogy ő pont azon nézők között volt, ahova beesett a Subaru, és mindenki a sárga szalag mögött állt.

Peetee 2012.09.03. 10:12:47

Később kiderül, hogy ki hibázott, mindensetre én jártam pénteken a prológon, szombaton reggel Suhacovice gyors végén és a Tesák-on délután/este begyalogoltam egy kb. 4-5km-es szakaszt.
Tesák-on olyan köd volt fent a sípályáknál egész nap, hogy sötétben alig találtam le a hegyről! :)

Mindenhol példás volt a kiszalagozás/jelölés/tiltás. 5nyelven(!) (köze magyarul is) volt feliratiozás a nézőknek, rengeteg aktív pályabíró és a nézők/fotósok is terelgették egymást a szar helyről a biztonságos helyekre.
Én úgy gondolom, hogy a rendező mindent megtett a biztonságért.

TomT 2012.09.03. 12:50:47

Az eddig elérhető információkból nekem is úgy tűnik, hogy ez az a sajnálatos eset, amikor a gondos tervezés és biztosítás mellett is megtörténik a váratlan - hiszen ettől baleset a neve -, és amivel mindenki számol _elvileg_ de gyakorlatilag kevesebben. Lásd ülő / fekvő / napozó "nézők".
Szomorú.

A dolog másik aspektusa számomra legalább ilyen szomorú, amibe a posztoló nem akart belemenni, elnézést is kérek, hogy mégis felhozom. Szóval a "tiltott helyen álltak", a helyszínen tartózkodók szerint nem egészen így volt. Ekkor viszont egy ordas hazugságról van szó, amit lehet, hogy divat manapság kommunikációs bravúrnak titulálni, de attól még az, ami. És tudom, hogy manapság inkább a sajtószabadságért szokás aggódni (minimum egymillióan, ugye), de én jobban örülnék neki, ha kevésbé lenne szabad bármit kritikátlanul átvenni, leírni, mindenféle felelősség nélkül. Ilyen szempontból ez a sajnálatos eset egy állatorvosi ló, ugyanis a magyar nyelvű tartalmak 99%-a Subaru ImpreNza autót emlegetett, hála - gondolom - az MTI-nek. Remekül látszott, hogy hányan vették a fáradságot, hogy egyáltalán átolvassák az anyagot, mielőtt beszerkesztenék, élesítenék, publikálnák.

A sajtós és a sajtó esete nyilván nem ugyanaz, de egy szakterületen dolgoznak. Azon, amelyiken elég egy "úgy tudjuk"-ot elszórni itt-ott, vagy egy kérdőjelet tenni a nyilvánvalóan kamu címek, alcímek mögé, és máris minden rendben van. A birka kattint, a hirdető fizet, és senki nem felel a sokszor nyilvánvaló félrevezetésért.
Na ebben a közegben csak véletlenül fogjuk megtudni, hogy mi is történik valójában egy versenyen, vagy bárhol körülöttünk.
Bocsánat a mellékvágányért.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.09.03. 12:59:13

@TomT: Nem teljesen mellékvágány, ahogyan én is szántam egy bekezdést ennek a "kommunikációs" kérdésnek.
16 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása