Az előző posztunkban a versenyautó vásárlás napos oldala mellett az árnyoldalakról is bőségesen esett szó. Kommentelőink, edeleny beres és deak.atti hozzászólásaikban kidomborították a versenyautó építés nehézségeit. Bevallom, nem vagyok lelkes híve az "építsünkotthonversenyautót" mozgalomnak, így könnyen lehet, hogy nem lesz olyan kiegyensúlyozott mint az előző, vagy a következő (bérlésről szóló) poszt.

Ha az autóépítés ötletét az adta, hogy egy versenyen láttunk egy autót, ami tetszett/aminél szebbet szeretnél/aminél gyorsabban tudnál menni, vagy csak egyszerűen van otthon valami, hát sok jóval nem kecsegtetlek. Először is kell lőni egy jó donort. Gyakran már ez sem egyszerű feladat, tévedés azt gondolni, hogy bármilyen rom alkalmas alap. Ha már megtaláltuk az átépítendő vasat, aludjunk rá még egyet mielőtt megvesszük, és vegyük számba a feladatokat. Hogy csinálják a nagyok?

 

 

Vitán felül áll, hogy az építés általában nem kíván egyszerre akkora anyagi ráfordítást, mint a vásárlás, és szemben a bérléssel a sztori végén nem csak a kárszámla és az élmény marad a miénk. A menetrend egyszerű: ha van egy kis pénzünk, veszünk egy donort, ha lesz még, akkor meg készül a bódé, kerül bele cső is, majd ülés, övek, futómű, fékek, sperr, váltó, és a motort is el lehet kezdeni valamikor "simogatni", majd faragni. (Itt azért közbevetném, hogy a többi elemet lehet ugyan fejleszteni, a bódén és a csövön később forradalmiakat csak kivételesen változtathatunk, ezért az elején tisztában kell lennünk vele, hogy mit szeretnénk. Vagy megy a cső a kukába, és olyan, mintha előről kezdenénk.) Nam hajt a tatár, források ütemében haladunk, vagy sokszor inkább csak haladgatunk. További előnye, hogy ismerjük majd az autót, sőt: nálunk jobban senki sem ismeri majd, ezért a legapróbb nyűgére is tudunk majd gyógyírt nyújtani. A többi építés mellett szóló érv - mivel saját vasunk lesz - gyakorlatilag megegyezik a vételnél elmondottakkal.

Mindazonáltal megfelelő anyagi, infrastrukturális és szakmai háttér nélkül én nem állnék neki. Hogy teljesen őszinte legyek: attól tartok nekem soha sem lesz mindhárom. Az pedig szinte kizárt, hogy egyszerre legyen. (Jelentős pályakorrekcióról nem is szólva.)

Ha nem csak zárt pályás versenyeken használható autót szeretnénk, akkor bizony a hatósági ügyintézés bugyraiba is alá kell szállnunk. Összeépítési, vagy átalakítási engedélyt kell szereznünk. Ha még soha nem csináltunk ilyent (vagy csak a hatósági útvesztőkben nem vagyunk erősek), ez sem egyszerű menet. 

Sajnos általában már nem igaz, amit Ferjáncz Attila az Autóversenyzők című filmben mondott: három jókezű gyerek nem tud egy törött autóból puszta kézzel pár hónap alatt versenyautót faragni. Ha nem autós szakmánk van (és még nem láttunk autóépítést közelről), és emellett nincs egy kiválóan felszerelt műhelyünk, akkor jobb, ha nem építünk, hanem építtetünk. Ne gondoljuk, hogy ez egyszerű! A legjobbakhoz is be lehet toppani az utcáról, de sokat segíthet a megfelelő ajánlás. Emellett nyugodtan felkészülhetünk számos bosszúságra is: előfordulhat, hogy - és most mindegy, hogy okkal, vagy ok nélkül - valami nem úgy, nem akkor, vagy akár nem annyiért készül el, mint amennyit szántunk volna/amennyiben megegyeztünk. Sajnos, vannak olyan mesterek, akik az adott műfajban megkerülhetetlenek (ill. szabad sokszoros áron külföldről a hasonlót beszerezni), náluk nem ritka a több hónapos várólista sem. Könyörgöm, a mászókát ne a szomszéd gázszerelő haverral hajtogattassuk bele, a biztonságon ne spóroljunk! (Egyébként egy jó cső több, mint egyszerű biztonsági eszköz: olyan merevséget ad az autónknak, amit korábban nem tudtunk volna elképzelni.) 

Ha tele vagyunk lével (és nem egy kész autót akarunk), akkor könnyebb helyzetben vagyunk: megvesszük az egyik, vagy másik gyári sportos alkatrészcsomagot. Már "csak" össze kell szerelni. Hiába adnak a kithez megfelelő, képekkel és ábrákkal illusztrált útmutatót, a teremgarázs sarkában nem legózható össze, igen jó műhely-háttérre lesz szükség.

Kellő anyagi háttér nélkül, háztáji módszerekkel viszont a legritkább esetekben sikerülhet rendszerszemlélettel, kompromisszummentesen dolgozni, ezért csaknem elkerülhetetlen, hogy evolúciós zsákutcákba jussunk. Sokszor ugyanazokat a hibákat követjük el, mint mások, mert vagy nem kérdezünk (nincs kitől, nem tudjuk, hogy mit is kellene kérdeznünk stb.), vagy nem kapunk rá választ (rosszul, vagy rossz embertől kérdeztünk, nem ismernek minket stb.). A zsákutca viszont mindig nagyon sokba kerül: kidobott pénz és elfecsérelt idő. Esetleg úgy elvernek egy jólsikerült antituning miatt, hogy a kedvünk is elmegy az egésztől. A pénz elfogyását sokszor a lelkesedés elfogyása is követi, így tele a net félkész (bódé, esetleg csővel, talán alkatrészekkel is) autókkal. Legyen ez számunkra intő jel!

(A videón 10 nap alatt építenek autót. Látható, hogy nem egészen házilagos módszerrel, gyanús, hogy nem először, és az esetleges zsákutcákat az előző autóiknál megjárták. Az autót, vagy annak a testvérét, ugyanilyen dizájnnal nemrég még árulták a mobilepontdée-n 10.000,- euróért. Jó példa a mérlegelendő érvekre.)

Mindezek alapján az építés a vételnek - amellett, hogy a saját autóval járó összes örömet és még több nyűgöt is éppúgy hozza - szerintem a legritkább esetben lehet alternatívája. 

Persze, ha van pénz, műhely, tapasztalat, akkor vegyük meg álmaink autójának kitjét, és építsünk belőle versenyautót. De ekkor már könnyen annyinál tarthatunk, amiért vehetnénk egy ugyanolyant készen! (A két gyári sportos oldalon kiderül, hogy kapható készre épített autó) Ezen kívül még két esetet tudok elképzelni, amikor jó, sőt a legjobb döntés az építés: 1. amikor valaki egy helyi amatőr sorozatban szeretne indulni, és a koszt- és pelenkapénzből megspórolt gombokból, diákmunkából, de adj Isten diákhitelből építkezik. 2. Ha egy megfelelő hátterű sporttárs ritka típusból szeretne ütős historic autót.

Építettél már versenyautót? Győzzetek meg, hogy miért jó, ha építünk egy versenyautót!

Címkék: vásárlás autó gondok jó tanács versenyautó építés

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr512605855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 11:04:01

Nem fáj jobban az ember szíve, ha a saját keze által épített autót töri össze (ugye ez a rallyban benne van)???

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 11:08:52

@brumi86: fáj az mindig. De nem is annyira a töréskár, mert a rendeltetésszerű használat ezzel jár, hanem a kiesés! Ettől még néha a nagyok is úgy sírnak, mint valami kisgyerek!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 11:15:06

Épített autó előnye lehet szerintem, hogy tudja az ember, hogy mi van benne...

Tigrisszív 2011.01.24. 11:35:23

'94-ben hoztam be Hollandiából egy teljesen széria HF Integrale-t. Az eleje enyhén törött volt, mindazonáltal járóképes. A holland tulaj lényegében gombokért adta el. Itthon rendbe hoztuk és örömmel használtam. Aztán annyit csapattunk meg versenyeztünk RS-ekkel, R5 Turbokkal, BMW-kkel, okosított Mantákkal, Caprikkal szemben (agyalgattuk őket szépen), hogy a cimborámmal megfordult a fejünkben, hogy át kéne építeni és hivatalos versenyen is indulni. Cimborám valami ismerősének a nemtudomkije által tudtunk levelet (igazi, levélpapíros-borítékos) váltani Ferjáncz mesterrel. Volt pár kérdésünk, erre volt pár őszinte válasza. Mindjárt nem is akartuk átépíteni a Lanciát. :) Így kezdődött és fejeződött be rally-s "pályafutásom". Ebbe születni kell valahogy, egy full outsidernek, aki nem úszik a lóvéban, nem sok esélye volt akkoriban sem, meg most sem.

nyjozsi2 2011.01.24. 14:04:03

Néhány lépés még szerintem:
- a kinézett kocsi legyen homológ, ha műértők vagyunk, akkor az FIA oldalán a homológ listából megtudhatjuk, ha annyira nem, akkor meg kell kérdezni az ATB-t
- rendeljünk hozzá homológ lapot, hogy tudjuk mit és hogyan csinálhatunk, mihez ne nyúljunk, mert nem megy át majd a gépátvételen
- a belsejében a pókháló ma már csak homologizált lehet, vagy megvesszük a gyárit a gyárból, vagy itthon keresünk olyan mestert a néhány közül, aki jogosult ilyet csinálni
- akár N-es, akár A-s lesz a vas, atomjaira szét kell borítani, erre kell hely meg "hozzáértő", aki össze is tudja majd rakni

Okosságok megtudása
Nemárt figyelni, hogy azonos autók korábban megálltak-e versenyeken és ha igen mitől. Nekünk a Pegóba így került bele a gyári sportos féltengely, mert az egyéb forrásból származókat folyamatosan tördelték a versenytársak.
Aztán jöhet véletlenül is a tudás: a nekünk legjobban működő fékbetétet egy kis japán fószer gyártja Olaszországban.

Az első esős versenyen meg majdnem biztosan elázik belül is minden, mert az ezernyi apró lyuk közül biztosan maradt befoltozatlan a kasztnin :-)

Tigrisszív 2011.01.24. 14:14:27

Áhhhh, a második videon ott az STi, be nem teljesülő vágyaim és álmaim netovábbja. Amikor az Integrale-ban a halál épp csak elvétette a suhintást néhány milliméterrel, eladtam és megfogadtam, hogy soha többé nem ülök "kemény" autóba. Tartottam is ehhez magam. Azonban a 2003-as STi-be annyira beleszerelmesedtem, hogy azóta is könnyezek, ha látok egyet, vagy a videon is látható faceliftes változatát. Sosem panaszkodtam, hogy nem vagyok szerencsés gazdag, hogy a Jóisten ezt a sorsot adta nekem. Akkor sem rinyáltam, amikor lényegében éheztem. Sosem kívántam magamnak más sorsát s az enyémet másnak. Sosem elégedetlenkedtem, ha többet s jobbat akartam, keményen dolgoztam s vagy sikerült, vagy nem. Ha nem, akkor sem okoltam mást soha magam helyett, pedig nem mindig én voltam az oka, ha elúszott egy lehetőség. Csak és kizárólag egyetlen szívfájdalmam van s lesz: Soha nem tudok megfizetni és fenntartani egy STi-t. Nem versenyautót, hanem "sima utcait". Ha majd örökre lecsukom a szemeim, csak és kizárólag ezt fogom bánni: sosem lehetett STi-m.

Magyar[HUN] 2011.01.24. 15:04:00

@Tigrisszív: Ha jól tudom Fehérvár környékén van egy ilyen Impreza. Mondjuk évente ha párszor látom.
damox.com/cars/thumbs/Subaru/SubaruImprezaWRXSti.jpg

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.01.24. 15:25:01

Építés vagy vétel?
Természetesen vétel.
Építene a rosseb a nulláról.

jürgen baromartz 2011.01.24. 16:06:18

@Magyar[HUN]: itt érden is szokott mászkálni egy ilyen. tőlünk két saroknyira, egy mellékutcában van egy ház bazinagy garázzsal, ott szoktak parkolni ilyen okosságok (imprezák, evók, általában felmatricázva). szerintem ők is ralizgatnak vagy valami ilyen körben forognak

stage4 2011.01.24. 16:07:37

Verseny autót még nem de veteránból most készül a második! És minden van hogy az ember napokat szív egy csomagtartó rugóval de amikor kijár a garázsból az a katarzis... . gondolom hasonló kép van ez a verseny autó építésnél is! Sok kitartás és szerencsét minden lelkes építkezőnek!

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.24. 16:21:33

@jürgen baromartz: Ők a Bálnáék, rally autók szervizelésével foglalkoznak.

Szkotti 2011.01.24. 16:22:57

Előnyök, hátrányok:
Vétel: nem tudhatod, mi van benne, mennyit megy még el, de lehet, hogy jó áron jutsz hozzá
Építés: sok idő (=pénz), munka (=pénz), és lóvé (=pénz)...de benne lesz minden, amit bele akarsz tenni (kivéve, ha átver egyik-másik jóember), az utolsó szögig ismered, ismered a határait, és hogy hol lehet fejleszteni. Töréskár esetén meg lehet túlórázni, hogy a következő versenyre kész legyen.
Bérlés: lehet profi csapatól drágán, vagy nem annyira profi csapattól olcsóbban bérelni, de függeni fogsz attól, hogy lefoglaltad-e időben a vasat az adott versenyre, mit alkudtál a szerződésbe (teszt, gumik, stb), esetleges másik bérlő összetörte-e az előző versenyen, stb.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.24. 16:40:03

" Ha nem autós szakmánk van (és még nem láttunk autóépítést közelről), és emellett nincs egy kiválóan felszerelt műhelyünk,"

És ha van? :) Elég sokan építenek ettől függetlenül :)

@Magyar[HUN]: A szerelőnél, akihez az autómat hordom, szintén előfordul egy, az udvarban...
...jó srác :) Még nem merte, de rá fogok kérdezni, hogy az övé-e :)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 16:40:29

@Asszeretnémondani: L-Sport és L-Technik néven is futnak, amiből az L Leigeb "Bálna" János, korábban Vizin Lacu bácsi autóját (autóit) csinálták. Vagy 8 éve nem beszéltem már velük. Bennük van megoldó-készség és kreativitás (szoc. hiánygazdaságban kezdtek), és a modern technikákat és technológiákat is ismerik. Bálna régen a rallyponthu fórumában intercet néven rendszeresen kommentelt, és sokat lehetett abból tanulni.

zoli0724 2011.01.24. 17:05:25

@Magyar[HUN]: Székesfehérváron 2 ilyen sti van, ugyanolyan festéssel, az egyiknek joc vmi a rendszáma (jocó haverom ezzel poénkodik mindig), ez a piactéren szokott állni, vagy a színháznál a plétehén mellett, mindennap látom a buszról, a másik a strand hátuljánál, szemben lévő új házban parkol, ott lakik egy haverom, ő mesélte, állítólag a garázsfeljáróban nagyon komoly a hangja.
egyébként vki tud mondani egy konkrét összeget, amitől érdemes lehet nekiállni a versenyzésnek (kocsi építve/véve mindegy)

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 17:12:33

@zoli0724: Attól függ hol akarsz menni...

Amatőr versenyekre minden olcsóbb, ahogy felfelé lépsz, úgy kell egyre több és több millió...

zoli0724 2011.01.24. 17:13:28

csak elkezdeni, annyi érdekel, amatőr versenyen 0 támogatóval

bizé 2011.01.24. 17:17:07

Miért nem lehet egy utcai micu evo -val versenyezni? Momentán a bukócsövet még értem de a többi! Szerintem a mai rally olyan mint a szépségverseny az nyeri akinek több pénze van plasztikára! Nem szeretnék kötekedni mert én is szeretem a rallyt csak én így látom!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 17:56:32

@bizé: miért ne lehetne? Ha belehányod a kötelező biztonsági felszereléseket, cső, ülés, öv, tűzoltó palack és rendszer, áramtalanító, a kötelezők az üzemanyagrendszer biztonságához, és már mehetsz is. Sanszos viszont, hogy a kereteket végletekig kihasználó ellenfelek elkalapálnak majd. (Százkilókkal könnyebb, merevebb, jobban forduló, jobban lassuló autóikkal.)

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 18:14:11

@zoli0724: Amatőr versenyen nevezési díj 20-25 ezer forint (de van ahol ennél is több). Szállás, szállítás, kaja az teljesen helytől függ. Autót már tudsz venni 2-300 ezer forintért is, amin nincs műszaki, alapvető biztonsági felszerelések benne vannak és amatőr versenyen el tudsz indulni vele...

vancello · http://vancello.hu 2011.01.24. 18:34:34

@brumi86: Egy amatőr versenyhétvége úgy 100ezer Ft. Az autón csak a papírokat, meg a homológ cuccok árát spórolod meg éves szinten, hacsak nem valami háztáji libakergető autót csinálsz, akkor még többet. Annak azonban köze nincs egy raliautóhoz.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 18:39:00

@vancello: szerintem egy jól megépített kis kategóriás autót tudsz venni 2-300 ezer forintból. Persze nem lesz rajta műszaki, nem lesz benne WRC cső, nem lesz benne homológ ülés meg széles öv.
Mivel hegyi versenyek nincsenek, ezért valahol el kell kezdeni. Szerintem van erre alkalmas amatőr sorozat...

vancello · http://vancello.hu 2011.01.24. 18:47:34

@brumi86: Jogos.
Igazából azt fogalmaztam meg ilyen nagyon hülyén, hogy az amatőr autóban is ugyanúgy benne van a munka, és az sem olcsó, csak olcsóBB.
Egy N-es Zsiguli is tud drága lenni, ha jó, rossz autóval meg nincs értelme rajthoz állni. Olyan, mintha egy futó törött lábbal indulna.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 18:54:33

@vancello: persze, minden ugyanúgy benne van. Tény, hogy valamivel olcsóbb is viszont kérdés, hogy megéri-e???

N-s Zsigulira hallottam olyanról, ami millió felett van!

Az a baj, hogy ha kimész a pálya szélére, akkor eléggé sok "törött lábú futót" látsz...

2-More 2011.01.24. 19:06:24

@brumi86:

200-300 rongyért maximum egy papirok nélküli, kiindulási alapnak való taligát tudsz venni. Pl elég sokan mentek, mennek még most is GTI Swiftel, ahogy az előző venni vagy nem venni részben is néztük. Namost, egy olyan onnan indul, hogy 200-250k egy külföldről berángatott, papirok nélküli változat. Regadó olyan 150 rá, meg a forgalomba állitás és a reszli a másik 150, ergo van 500 körül egy ALAPOD. Ha eszed van, akkor motorkódos forgalmit rugdosol ki, különben minden motorcserén fizetni fogsz, mint a katonatiszt. Namost, ezek legalább 15, inkább 20 éves autók, ergo, szeded szét, de fullba ám. A két küszöb és a váznyúlvány elöl tuti el lesz kókadva, taposók doszt, fullos lakatolás lesz a másik kiló, meg a fény még ha csak letaknyolják is, kivül-belül a másik kiló, ez eddig 700. És akkor van egy nagyjából rendberakott bódé. Lássuk a csövet. Csavaros, homológ OMP, Heigo 500-600 euró, előnye hogy ha elkókad a bódé, szétszeded, kiveszed, és teszed be a következőbe. Vagy van hegesztett Grámán, Pénzes, stb WRC ketrec 150-200 rongy körül. Ez eddig 900k. Két homológ ülés legalább a másik két kiló, két pár öv doszt, meg a tűzoltó cuberáj, simán vagy 1,2-1,3 millióban, mire oda kerül a kocsid hogy egyáltalán papirt kapj rá a versenyzéshez. 4 tisztességes gátló lesz a másik kiló, ha valami emberesebb kell, akkor kettő, 4 rugó ha újat veszel egy ötvenes, nyomtávszélesitő gyári a másik ötvenes, mert ugye ki akar megdögleni valami barkács szar miatt, gyári 14es felnire max 175ös gumi megy fel, ergo úgyis cserés meg drága a 14es gumi, gyári fékre 13as felniből viszont 10ből 1 ha felmegy, ergo megint ott vagy hogy elkölthetsz egy zsák pénzt. És akkor szó se esett a futómű meg a hajtás egyéb elemeiről, Superflex keményszilent egy 60as, a dingi-féle szintén, egy torsen benne van egy kilóban hozzá, és akkor még hol van a motor. Mire minden megvan, vidáman benne vagy 2 millában ha rendesen csinálod a dolgodat, és akkor még mindig "csak" egy suzukid van, talán 110-120 lóval. És akkor még nem öltöztél fel hozzá, hadd ne mondjam mennyi egy overall, sisak, cipő, kesztyű kombó, főleg ugye 2 emberre.

vancello · http://vancello.hu 2011.01.24. 19:18:26

@brumi86: Igen, sajnos vannak bőven törött lábú futók.
Az bosszant nagyon, hogy sokan élnek abban a tévhitben a pálya mellett, hogy egy amatőr Lada, vagy Trabant olcsó, és csak roncsderbiznek vele a srácok, hadd ropogjon, nem kár érte. Persze tisztességesen megépített autókra gondolok.

@2-More: már-már kimerítő a részletesség, és szemléletesen mutatja, hogy egy "kis vacak alap autó" is vagyonokba kerül.
Ez egy nagyon drága sport, tökmindegy, milyen szinten, és nem csak úgy mondják. Tényleg az. Én sem hittem volna el régen.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 19:18:30

@2-More: Így van, de ezzel már nem csak amatőr versenyeken tudsz indulni :)

Szépen leírtad, hogy kb mennyiben van egy GTI :)

2-More 2011.01.24. 19:49:28

Amugy sokan ott tévednek, hogy ez mellékesen sosem volt a kispénzűek játéka, ott van a fentebb emlegetett Autóversenyzők, hogy a 3 gyerek összerak egy autót, aha, mondta ezt az, aki a gyári Renault csapat versenyautójával ment, meg a másik aki mögött ott volt a Volán, meg a harmadik, meg a negyedik. Anno mikor bejött, egy GTI Swift vagy egy Corolla GT közel 2x annyiba került, mint egy alapmodell, nagyságrendileg az átlagfizuhoz képest olyan volt itthon ilyet nézni, mint most egy Evo-t.

És a versenycuccok régen se voltak olcsóak, főleg hogy pl a fritzeknél volt olyan verseny, hogy nem úgy mentek a kocsik hogy bekerült a műhelybe, kihajigáltak mindent, keresztül-kasul beketrecezték, utána meg volt benn két ülés és slusszpassz, hanem mindennek, de szó szerint MINDENNEK meg kell maradnia a beltérben, ami gyárilag benne volt. És úgy picit más csövet gyártani, hogy nemám bedobom a 100 méter vasat, összevarrom és jóccakát, hanem ki kell hogy kerülje a kárpitot, ülést, satöbbi. Jellemzően pl a Matter gyártott ilyen csöveket, nekem is ilyen van, hadd ne mondjam hogy aki eddig látta, a szemöldökét lefonta hogy úgy van benne a kocsiban, hogy az egész utastér megmarad fullosan használhatónak, de még a hátsó ülés is, amig be nem rakod a diagonálcsövet. Persze gálya volt vele, mire mintegy háromezerkétszáz forgatás meg tekerés után befűzőcskéztük meg összecsavaroztuk az egész francot, de megérte.

A másik, amiről meg szót nem szóltunk, mert ugye OK hogy megy, hogy gyorsul, hogy nem kapar, hogy kanyarodik, de mi van a megálljal? Gyári úszónyerges fék kb fingot se ér ha komolyan versenyezni akarsz, ergo minimum kell egy szett harisnyás cső, Goodridge kb 30 rongy, nameg a DOT5 fékolaj, tárcsát fúratni-maratni ésszel, tehát lássuk mit kinálnak a nagyok, namost az AP Racing vagy a Wilwood számára mindegy hogy egy swiftre vagy egy evora kell a többdugós nyereg meg a kétrészes tárcsa, akkor is annyiba kerül, mint az autó ára mégegyszer, ha egyáltalán létezik bolt-on megoldás, és nem magadnak kell kitalalálni meg legyártatni az egyes elemeket.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 19:59:09

@2-More: Mások voltak az N csoport szabályai. 2002-ben lehetett először kidobni a hátsó ülést, és a komplett belső kárpitozást. (Bár az műszerfalat már ki lehetett vágni az A oszlopnál.)

2-More 2011.01.24. 20:05:25

@B. Capelluti:

Ja, pl a Cusco ketrecet a mai napig 2 féle első ivvel lehet rendelni, olyannal amihez ki kell vágni a műszerfalat és olyannal amihez nem.

zoli0724 2011.01.24. 20:12:49

hát a leírások alapján a rallydream megmarad dream állapotban nálam, kár

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 20:21:16

@2-More: versenyautóba vs. pályanapra?
@zoli0724: Ne add fel ilyen könnyen!

McK (törölt) 2011.01.24. 20:24:19

Egyre jobban élvezem ezt a sorozatot..
Végre alaposan körüljárjuk ezt a kérdést.
Építeni érdemes,de csak annak,akinek van miből,és van hogyan.
Olcsóbbnak a vétel mindenképpen olcsóbb!
De a végletekig elmenni,kísérletezgetni csak egy saját építéssel lehet,és valjuk be,kis országunkban sok olyan nagyon tehetséges építő van,aki kuriózumokat állít elő..olyan csúcstechnikákat,amiket abban a formában megvenni sem lehet.
164LE-s 1,6-os zsigulitól a szekvenciális váltós nagypolskiig..

2-More 2011.01.24. 20:26:49

@B. Capelluti: Nem, igazából arra hogy a műszerfalat kivágni, és utána befűzni a csövet elég nagy szivás. Illetve az amelyik elől az A oszlopnál megy, az előrefele takar ki, amelyik hátrébb és kikerüli, az meg oldalt meg a tükörbe takar bele, és ezek a csövek a legtöbb országban, kivéve abszurdisztánt ugye, utcai autóban is lehetnek, viszont az hogy mekkorát takarhat ki és hol, az nem mindenhol van ugyanugy szabályozhat.

De amugy, ezek a csövek, mármint az ilyen csavaros, mindent kikerülök tipusok inkább pályanapra, hétvégére való kocsikba szokott előfordulni, mintsem versenyautóba, nem merevit annyit mint egy hegesztett és nem is azokra a pontokra van kötve, de mondjuk láttam már 180al eldobott, többször tetőn átbucskázott imprezát ilyen, sok helyütt lenézett csővel, nem rogyott meg jobban, mint egy komoly hegesztett, és zúzódásokkal szált ki belőle a user, ha még az se lett volna, akkor meg ládába rakják.

zoli0724 2011.01.24. 20:27:13

@B. Capelluti: ne aggódj, ha lesz lehetőségem, kihasználom, de addig...
amúgy ilyen, nem igazán szervezett, de azért kipróbálhatod magad vmi utcaihoz nagyon közeli autóval események szoktak lenni?

2-More 2011.01.24. 20:30:09

@McK: Ami meg aztán vagy 1,6os, vagy nem. Általában inkább 1,8as. Meg kétliteres. Meg úgy 164 lovas, hogy a padon lombfújóval tolták be az áert az airboxba, meg 120as könnyűbenzinnel ment, meg 500 kilóméterenként széthullik. Ez kb olyan, mint mikor a toyotások elcsöppennek, hogy fúúú apám az Atlantic szériában szalado TRD 4A-GE moccok 230 lovasak voltak. Aha, ja. Ki is birt 200 kilómétert, utána meg ment a kaszálóba a komplett motor, mert forgott 10-12 ezret, azt meg semmi nem birja ki hosszútávon, sőt, olyan furat-lökettel meg semmilyen távon se.

McK (törölt) 2011.01.24. 20:31:03

@zoli0724: Szlalommal kezdenék. Arra az utcai autód is alkalmas,bármi is az.
Ha Rally,akkor sprint.
500 ezer Ft az az autó,amivel úgy rajthoz lehet állni,hogy eredményre is van esély,ha jó kezed van.
Versenyenként átlagosan 100 ezer Ft-al számolhatsz, a szendvicstől a nevezési díjon át a szervízautó tankolásáig.
Ez természetesen sokkal több is lehet.
Ha egyáltalán nem vagy képben azzal kapcsolatban,mi,mivel jár,próbálj meg segítőként egy csapat mellé kerülni,hogy lásd,mivel jár ez.
Sokan kezdtük így,mert ezt így illik kezdeni.

Viszont megesz a kíváncsiság,ki is a blog írója..

McK (törölt) 2011.01.24. 20:35:15

@2-More: :D
Nem uram..
Ez kérlek 1,6-os,és NAGYON SOK PÉNZBE fogadok veled,hogy az..
Padon lett mérve,elismert műhelyben,ahol Havassy Péter úr gratulált a motor építőjének.
Az 1,8-asok sokszor nincsenek ennyi LE-sek.
Igaz,az autó NEM homológ,és befecskendezős. De ennyi..ha sokat nézelődsz neten,megtalálod a fényképet a kinyomtatott görbékről..

McK (törölt) 2011.01.24. 20:40:00

@2-More: Az élettartam valóban nem lesz a leghosszabb. De aki az ÉPÍTÉSBEN fanatikus,az képes százezreket elkölteni 3 LE-ért,mert ez az élete,nem is a versenyzés..

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 20:44:40

@McK: Legkésőbb Eger rally után kiderül ki is a blogger :D

McK (törölt) 2011.01.24. 20:50:39

Nem várok én annyit..;)
Szűkül a kör,szűkül.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.24. 20:51:10

@2-More: A megépített bódé és rendes cső olyan pluszt ad, amit a csavaros csövek nem.
@zoli0724: jó lenne tudni, merre laksz. Biztos van valamilyen autós élet Felétek is. A legtöbb helyen szlalomhoz csak egy E jelű bukó kell, és hajrá! De ne a mutter homokszürke kereklámpását kösd el, mint azok a srácok akik Tescoba megyünk jelszóval egy Pécs melletti sprintversenybe (Talán IV. üzem V- üzem?) neveztek be. Küzdöttek, de tetőre tették. McK talán tudja.
@McK: ;) Írói. Merthogy zrc már bemutatkozott, és jönnek még más szerzők is. Sőt bejelentkezett valaki már egy vendégposzt megírására. Hamarosan jönnek a miblog jellegű posztok is.

zoli0724 2011.01.24. 20:54:48

@B. Capelluti: székesfehérvár, de jövőre remélem pest egyetem

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.24. 20:59:04

@zoli0724: Extrém kupa Szentkirályszabadján: nagyon jól szervezett szlalom versenyek!

no_holy_shit 2011.01.24. 22:31:46

@Szkotti:

"Vétel: nem tudhatod, mi van benne, mennyit megy még el, de lehet, hogy jó áron jutsz hozzá"

attol fugg mennyiert kapod. egy ismereosom mar vagy a 3. hasznalt gepet veszi.(mindegyiket olcson) persze sajat maga is epitget.

en mondjuk idaig meg csak kesz ketrecet epitettem be (talplemezek beszabasa es behegesztese), de az sem volt egyszeru. (mondjuk futomuvet is mi raktuk be, de az nem volt nagy moka)

hofi601 2011.01.24. 23:10:51

@zoli0724: Esetleg hívd fel Radó Pistit. Most nézem, hogy egy húzósabb szombati buli áráért már kipróbálható a Honda. Biztosan bérelhető más formációban is, és szerintem Pistitől megtudhatsz mindent az alapokról.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.01.25. 09:11:48

mi építettünk autót már 3 nap alatt is :)
driftgarage.blog.hu/2010/10/09/a_3_napos_projekt
a drift ugye nem annyira elfogadott a hazai autós életben és magunkat sem neveznénk versenyautó építőnek, de van néhány sikeres és bajnokautónk. jó böngészést :)

sztem ha van némi szabadságunk szabályzatok terén és nem kötnek tanúsítványokhoz mindent, egész olcsón lehet átélni a versenyzés valamilyen élményét. igen, kell affinitás de a blogon részletesen és hétköznapian fejezzük ki magunkat, így talán mindenkihez közelebb hozzuk kicsit ezt a legendákkal is teli világot. vagy legalább a magunk pici részét.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.25. 09:28:10

@Leslie_: Mindenek előtt riszpekt, mert vitán felül mágusok vagytok. Azt viszont azért könnyű belátni, hogy a két műfaj - már csak építés szempontjából is - egészen más. Arról nem is beszélve, hogy a 3 napos projektben nem egy alap donorból indultatok, bódéval, csővel nem volt feladat stb. Nevezzük azt átépítésnek, de annak teljes joggal! A német arcok 10 napos sztorija viszont tényleg nulláról indult, szerintem az sem gyenge muatatvány. (Jó, Vizin Laci bácsi fehér kereklámpás Imperzáját az L-Sport nem sokkal hosszabb idő alatt építette.)

Szkotti 2011.01.25. 09:39:38

@no_holy_shit: Jaja, ezért írtam, hogy lehetséges, hogy jóárasítva megkapod. De az is lehet, hogy áttesznek, mint kakit a palánkon.
A vételes posztban írták, hogy parc ferméből kell megvenni. Vagy jópár éve volt, hogy a VFTS-t a Duna Rally prológja után tették fel a trailerre, onnan vitte el a vevő. Na abban benne volt a tuti :o)

Szkotti 2011.01.25. 09:48:08

@2-More: Jó a lista, de mindenből kb. újat kalkulálsz, ami egy GTi építésekor annyira nem jellemző már...lehet vadászni használt , jó cuccokat, lehet vele spórolni. Tény, hogy így sem lesz olcsó, meg az esetleges felújítással is lehet számolni.

2-More 2011.01.25. 09:51:15

@McK:
Meg lehet csinálni, nem azt mondom, csak nehéz. Gondolom hf széttúrva, nagytengely, púpos dugó, minden grammolva, könnyitve, már ami a mechanikát érinti. De ha befecsis, akkor annyira nem csodálkozom, gyakorlatilag minden a programon múlik, karbisat irdatlan nehéz odáig kireszelni. Gondolom trafós gyújtás, szélessávú, irható ECU, satöbbi benne, úgy el is hiszem hogy megvan 1,6ból a 163 ló. Bár ha már nem homológ a cucc, ráadásul ennyi lé bele van ölve, én a magam részéről nem látom értelmét a szivótuningnak, akkor már nem akkora plusz befektetés egy turbó, a teljesitmény jóval nagyobb lesz, maga az egész motor sokkal használhatóbb, és nem sokkal nagyobb munka.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.25. 09:54:21

@Szkotti: Gáll Csabi Asconáját tavaly az Eger Rally rajtdobogója után vitték el. Na abban biztosan benne volt a tuti...

Szkotti 2011.01.25. 09:55:01

Arról kevés szó esett, vagy átsiklottam felette, hogy általában:
- első a jóállapotú, jól megépített bódé. Biztonsági szempontból sem mellékes, illetve egy egyenes bódé alá érdemes futóművet rakni, akkor úgy is áll az úton, ahogy kell.
- következő a futómű, hogy lehessen kanyarodni, meg egyenes vonalú egyenletesen gyorsuló mozgást végezni :o)
- fék, hogy megállj
- jöhet a hajtás, egy jó fokozatkiosztással, és difivel sokkal jobban ki tudod használni a motort
-uccsó a motor.

Legalábbis így hallottam a nagyoktól.

2-More 2011.01.25. 09:57:53

@B. Capelluti: Persze hogy nem, nem is vitattam, de azért akik egy rendes csavaros csövet kitalálnak, azok se hülyék ám. Nem mindegyik olyan, hogy kell hozzá egy 10 centis kocka dobogó, és azon áll a cső, mereviteni meg szart nem merevit, csak nem engedi összerogyni az utascellát. Nekem ami van, az direktben talpal a padlóra, úgy van kitalálva a talp is hogy ráfekszik a padlólemezre, a hátsó iv a kaszni hátsó sarokpontjait fogja, nem a tornyokat, igy oda valóban nem merevit, de a hátsó traktust nem engedi csavarodni, a középső közvetlenül a B oszlop tövében van, onnan megy két cső az ülések mellett előre az első ivhez, ami meg szinte milliméterekre fut a műszerfaltól, nem volt hülye a tetves fritz aki kitalálta. A talpak 3 darab 10es csavarral mennek a padlóhoz, az ivek meg a hossztartók 10.9es 8as csavarokkal vannak rögzitve, egy cubák 2-2 csavarral kapaszkodik 1-1 ivhez, szóval, nem szar cucc. A lakatolás után, meg ettől olyan tőle a kocsi a sima swifthez képest, mint egy atombunker, jó, persze hogy nem éri el a hegesztett ágas-bogas WRC cső merevségét, de nem is került annyiba, nem volt akkora macera berakni, és súlyban se annyi, tok-vonó a ketrec úgy, hogy ez acél, nem az alu változat, 28 kiló az egész.

Mellesleg, régen is fordult elő ilyesmi, még a legnagyobbaknál is, pl a B-csoportos Quattro A1 vagy a Celica is csavaros csővel készült.

2-More 2011.01.25. 10:01:47

@Leslie_:

Jól, Leslie, de azért azt is vedd bele, hogy neked ott áll 77 szétbontott autó a kertben, ha kell valami, kimész és bevonszolod a garázsba, plusz nem ijedsz meg ha valami nem széria, vagy akár tipushelyes, vagy ha bele kell varrni 2 négyzetméter lemezt. Én meg előbb veszem elő a csavarkulcsot, mint a hegesztőpisztolyt, meg effektive se nem autósdiból, szerelésből, bontásból élek, és nem is szakmám, úgy valamivel nehezebb autót épiteni, hogy 2 melóhelyen tekered a verklit, utána ülsz a gép elé, seggelsz a 20 éves katalógus előtt, és 4 földrész gyártóit zaklatod hogy van e a 20 éves szarodhoz még valami, hogy aztán mikor megjött 4 hét után, a lakótelepen a parkolóban rakd alá a szomszédság legnagyobb gyönyörüségére.

2-More 2011.01.25. 10:08:41

@Szkotti:

Lehet "vadászni", kérdés érdemes e. Rugóra pl azért irtam az újat, mert OK hogy közel 50k szállitással egy vattaúj szett kék H&R, de miután két szett összeült, laposra kopott Eibachot már kidobtam a szemétre, Enzot meg ilyen szemetet meg nem veszek, maradt ez.

Gátlóban szintén, kérdés mennyire komolyat akarsz, Katonáéknál mindegy hogy lada, evo vagy swift alá csinálja, ha három kilót számolsz a 4 gátlóra, még elég vékonyan fogott a ceruza.

A váltója tuti javitós lesz, a kettes szinkron 10ből 9ben már defektes, és örülsz ha nem kell a fogaskerékpárt cserélni, az meg egy legendárium, hogy fúú a swift gti ropiból fenntartható mert mindene ugyanaz mint a sima 8V-nek. Aha. Van nagyon sok minden, ami ugyanaz, ha megtöröd nem kell sirni, a szoknyát meg a lökösöket leszámitva minden elem ugyanaz mint egy simáé. A gond onnan indul, hogy hátsó tárcsafék csak a gti-n volt, ha valami tunnerjóska rápakolt egy olajozós direktszűrőt, azt MAF szenzor meg fogja köszönni, az megint csak a GTIn van, jó olcsó, csak 90k ha berendeled az újat, vagy veszel 30ért használtat ami vagy jó, vagy nem, TPS szintén 80 újonnan, használt vagy jó, vagy nem, de a gyárinak olyan a karakterisztikája hogy csak az a jó rá, és ez eddig csak két elem. De mások a gyertyakábelek, az elosztó, a féltengelyek, a kerékagycsapágyak, a csonkállványok, satöbbi-satöbbi-satöbbi.

Szóval, lehet szivattyúzni gazdagon, ha az ember valami kinntről berángatott lomot vesz. Ha meg itthonit veszel, akkor meg a honi kókánymajszterek rémtetteitől lehet citerázni.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.25. 10:10:39

@Szkotti: Azt írtam, hogy "ha van egy kis pénzünk, veszünk egy donort, ha lesz még, akkor meg készül a bódé, kerül bele cső is, majd ülés, övek, futómű, fékek, sperr, váltó, és a motort is el lehet kezdeni valamikor "simogatni", majd faragni." Ez szerintem ugyanaz a sorrend. ;)

@2-More: azért a 80-as évek óta fejlődött egy kicsit a biztonság. Utcára, pályanapra kiváló lehet a csavaros cső, de a versenyautóban mindent rendszerként kell nézni. A bódé és a cső együtt adja azt a vázat, ami kell.

Azt hiszem kell egy jó csövezős, bódéépítős poszt majd az uborkaszezonba.

2-More 2011.01.25. 10:17:51

@B. Capelluti:

Mondom, továbbra sem vitázni akarok, csak megjegyeztem, hogy az hogy egy csavaros cső semmit nem ér, az egy tévhit, ugyanúgy vannak most is csavaros, FIA homológ csövek, amik nem térnek el a 20 évvel ezelőttitől. Az hogy ezekkel nem lehet kimenni a murvába meg a félméteres kátyúk közé, meg nem lesz tőle olyan a bódé, mint egy BTR-80asnak, azt senki se vitatta.
De még egy csavaros is jobb mint a semmi, nem mellesleg, ki tudsz vele menni az utcára és ember módjára tudod használni az autót, nem az van hogy 74 tenyérenátfordulással mászol ki a kocsiból, meg ha nem vagy kötözöttcsirke módjára az ülésbe gurtnizva akkor foszlányokra töröd a fejed a csövön az első percben.

Én pl ebben hoztam kompromisszumot, mert az autót ugyan össze tudom szedni évek alatt sokszor darabonként, de nem tudok napi 48 órát melózni, és arra hogy fizessem a többszáz rongyot nevezésre, papirokra, trélerrel, satöbbire, arra nem tudok honnan dudvát leakasztani. Úgyhogy marad az, hogy amikor kész lesz, akkor keréken lekocokog szépen pályanapra, talán valami szilvafakerülgető marháskodásra, a többi meg, amit akkor se tudnék elérni ha 120 évig élnék, meg egyszerüen nem érdekel, és nem is hiányzik.

Szkotti 2011.01.25. 10:32:32

@2-More: Nincs véleménykülönbség köztünk, csak mondjuk más az, amikor megveszel egy váltót új építésként 4-500-ért, vagy feléért a használtat és teszel bele egy garnitúra szinkrongyűrűt (csak például) Vagy komplett difi vs egy szett lamella. Új gátló, vagy egy használt+felújítás.
Kell hozzá némi tapasztalat, hogy ki tudd válogatni a sz@rt a májától, nem mondom.

B. Capelluti: akkor átsiklottam, respect.

Szkotti 2011.01.25. 10:37:24

@2-More: Jah, a Suzuki alkatrészek csereszabatosságát vágom, japán Ignist támasztottam fel halottaiból...;o)

Tigrisszív 2011.01.25. 10:56:56

@Magyar[HUN]: Van kettő is, egy kék és egy ezüst. Az ezüsttel egy őszülő halántékú öltönyös ember szokott járni. Egy időben nap mint nap szoktam látni reggelenként a Nagyszombati úton csorogni, nem egyszer majdnem oszlopnak mentem, mert majd' kiesett a szemem. Mostanában nem látom, de reggelenként nem is a Nagyszombati irányába járok.

Tigrisszív 2011.01.25. 11:02:03

Illetve akkor zoli0724 infójával együtt már három.

nyjozsi2 2011.01.25. 13:52:14

A csavaros cső ráadásul jóideje nem homológ már...

2-More 2011.01.25. 14:26:20

@Szkotti: Kb, ezért lehet hogy az én váltóm kompletten nem lesz 2 kiló mire összeáll. Néztem egyenesfogazásút, de az élettartama kb nulla, kb 3k font, és ezt a pénzt értelmesebben is el lehet verni. Gátlókérdésben ja, kinek mire kell, egy Highand vagy Lindor felújitott szett is marha jó, igazából a kotorni régit valahonnan ott bukik, hogy egyik igazán nagy névnek se volt swifthez rendes versenygátlója, illetve de, volt egy, de olyat már kár is keresni, és ha nagy ritkán felbukkan, akkor ahogy a 20 éves versenygépből kiesett, felújitásra szorulóan általában 800-1000 dollár.

GiXXXer 2011.01.25. 16:13:11

Én tuti építenék, vagyis építtetnék: Az építésnek ugyanis nagy előnye, hogy ritkább, érdekesebb autót is csinálhatsz, nem a sokadik evo, vagy akármi sofőrje leszel.

Jó példa erre sr. Béres Audija, ami akkor is közönségkedvenc lenne, ha papásan gurulna végig a pályán. Vagy számomra Páhi Csabi AE86-osa is egy nagyon üde színfolt, persze az csak amatőr versenyekre alkalmas technika.

Ha bevált típusba ülsz (huszadmagaddal) akkor vagy iszonyú gyorsnak kell lenned, vagy nagyon látványosnak, hogy egyáltalán tudják a neved. Ha ritka, érdekes hangú, külsejű, esetleg eléggé patkány autóban ülsz, már figyelnek rád, független attól, hogy milyen időket mész. A nézőket a pálya szélén nem nagyon izgatja az első egynéhányon kívül, hogy ki milyen időt megy, azt esetleg otthon megnézik. De az agyukban a különleges autók képe, hangja megmarad. Mondjuk szerintem nem is külső, hanem igazán a hang a fontos, mert ugye hallani mindent hallunk, látni már csak ami a fókuszunkban van. A wrc-ket sem csak a látvány miatt szeretjük, sok szerepe van a dobhártyaszaggatásnak is az élményben... :)

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.01.25. 20:49:51

@2-More: nem, általában 1 autó van bontva max, de bontásból nincs is versenyalkatrész :) azért látszik soknak a kert tartalma, mert én is állásban vagyok napi 10 órában, heti 5 és fél napban. csak esténként és hétvégenként tudok autókkal foglalkozni. így azért árnyaltabb a kép, megfizetem én annak az árát, hogy ekkora kertem legyen műhellyel, de nem panaszkodom, élvezem.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.01.25. 20:51:45

@B. Capelluti: a 3 napos projekt folytatódik, bódéval, csővel :) vki látott benne fantáziát, megvette némi extra igénnyel megspékelve. nemsokára indul az építése.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.25. 20:58:19

@Leslie_: Ha most indul az építése, mi volt az a 3 nap? Na ugye, akkor abból is lesz egy legalább 10 napos projekt. ;)

2-More 2011.01.25. 21:54:00

@Leslie_:

Mondjuk azért ahogy én a fordok átjárhatóságát ismerem, meg hogy a scorpio alkatrészei mennyivel karajabbak a sierra cuccoktól, azért gondolom nem panaszkodtok :D

Az meg, hogy őrültek vagytok teljesen, az ismert, követem egy ideje a blogodat. Az meg hogy ki hogy fizeti meg az árát, hát ja, sejtem hogy nálad sincs kolbászból a kerités, nem is azt mondtam, csak annyit, hogy nekem meg még ráadásul nem is szakmám, tudnék mutatni vicces képeket hogy néz ki mikor a telepen kivesszük a ház előtt a betonszalagon a motort az egyikből, és összekapcsoljuk a gyárilag sosemvolt megoldást a másik váltójával :D

Szkotti 2011.01.26. 16:51:33

@nyjozsi2: Ezzel nem értek egyet: rémlett, hogy láttam a technikai szabályzatban csavarkötésről ábrát. Megnéztem, az MNASZ honlapon fent lévő tavalyi keltezésű tsz-ben olvasható, hogy megengedett az oldható kötéssel összeszerelt bukóketrec, meghatározott toldási módokkal ugyan, de lehetséges.

2-More 2011.01.27. 09:39:24

@Szkotti: Nameg fenn van nemegy csavaros csöveket gyártó cég oldalán, hogy a termék FIA homológ.

nyjozsi2 2011.01.27. 10:14:21

@2-More: OK, igazad van, elkapkodtam a hozzászólást. A J függelék 253-as pontjában van a szabály a csőre és valóban beszél csavarkötésekről is. Annyit tennék hozzá, hogy csak akkor használható, ha azt úgy már homologizálták, továbbá idéntől a mondás, hogy a főív és a középső keresztív csak egy darabból készülhet, azt toldani nem lehet.

rekszem 2011.01.28. 10:00:16

Valemlyik top gearben a bongyorhajú elment egy finn amatőr versenyra hakkinennel.

Ott balami olyan szabály van, hogy 1000 euró körüli összegért minden autót köteles vagy eladni a verseny végén, ha valaki meg akarja venni.

Ezzel veszik a gátját annak, hogy több millert költsenek rá az emberek. Szerintem ez jó ötlet.

Mac911 2011.02.11. 20:21:10

Pécs környéki Rallye Sprint Bajnokságban indultak srácok N-csoportban kereklámpás Ladákkal, 500-600eFt-ban voltak az autók és szépen meg voltak csinálva. Leegyszerűsítve kijelenthető, hogy két verseny között olajat cseréltek, meg tankoltak, ennyi volt a felkészülés (nyilván törésmentes verseny után). Tehát van esély, hogy az ember elkezdjen valamit, még ha nem is csípte meg a lottó ötöst :)

Mac911 2011.02.11. 20:31:58

Szerintem a lépcsőzetesség, fokozatosság elve itt is sokat segít.

Én mindenek előtt fontosnak tartom a biztonságot az autóban. Sajnos sok versenybalesetet láttam, volt olyan, ahol Sprintes bajnok sérült meg a saját hibájából, mivel nem figyelt oda az öv ás a sisak helyes bekötésére. Ezeken nem szabad spórolni!

Ha valaki teljesen kezdő és/vagy csóró, javasolt a szlalommal kezdeni. Itt tényleg elég egy bukósisak, meg valami utcai vas. Meg lehet ismerkedni az autó kezelésével, viselkedésével, nem túl elrugaszkodott a nevezési díj, van feelingje is.
(A gyorsulási "versenyt" én kihagynám a sorból.)
A következő lépcsőfok lehet a számtalan "libakergető" (nem nézem le ezeket a versenyeket, szükség van rájuk!), ami már nem szlalom, de még nem Sprint, itt esetleg már feltétel lehet valamilyen bukócső a verdában, de van, hogy nem kell, elég a bukó meg a három pontos öv. Ezeken lehet indulni bontószökevény, papírtalan vasakkal is, viszonylag olcsón megúszható. A nevezés ezekre sem túl megterhelő, ami problémát jelenthet az az, hogy a papir nélküli autót nyűgös a helyszínre juttatni (főleg ha a helyi yard nem csípí a rendezvényt és vadászik a versenyzőkre).
Itt jön egy nagyobb ugrás, a Sprint, ahol az autónak már meg kell felelni jó néhány szabálynak, gépkönyveznek, nem lehet akármilyen gány cső a kocsiban, kötelező a 2kg-os tűzoltópalack, négypontos övek, rendes kagylóülések stb.
A többit már kivesézték a kollegák fentebb...
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása