Ha az autóvásárlás és az építés korábban bemutatott árnyoldalai annyira megrémítettek, hogy inkább mégsem teszünk szert saját tulajdonra, akkor adódik a "másik út" (mert tudjuk: ugyanúgy két út áll előttünk, mint a magyar értelmiség előtt, csak a mi esetünkben az egyik nem az alkoholizmus, és a másik sem járhatatlan). Jelen esetben a másik út a versenyautó futamonkénti bérlése.

 

Tételezzük föl azt az ideális (utópisztikus) állapotot, hogy már az uborkaszezon kellős közepén, jóval az első futam előtt összeállt az éves költségvetés, tehát bátran és alaposan lehet válogatni a felkínált ajánlatok között. (Ha esetleg nem tülekednek a lehetőségek, akkor azért nem árt kérdezősködni, sőt akár még ajánlatokat is kérhetünk.)  A sietség és a kapkodás a bérautós verziót választva is hihetetlenül kockázatos, tehát az ember fia igyekszik a lehető legakkurátusabban eljárni a kiválasztott autót-csapatot illetően. Ez pénzbe nem kerül, viszont a kezdeti odafigyelés a szezon folyamán többszörösen térül meg!

 

(hirdetések az interneten)

Tehát a büdzsé adott, belőttük a kategóriát, megtaláltuk a csapatot és leszerződtünk. Már a tárgyalási fázisban nagyot fordul velünk a világ. Szinte azonnal tudjuk, hogy nemcsak urak vagyunk, de annak is érezzük magunkat. Tudjuk, mit akarunk kapni és annak az árát ki is tudjuk fizetni. Kell-e ennél felemelőbb érzés? Megkapjuk tehát a beígért all inclusive szolgáltatást - nekünk majdhogynem csak a sisakot kell vinnünk. A megbeszélt időben kiszaladunk tesztelni egyet, ahol is az autót üzemeltető csapat szerelői, mérnöke ránk szabják, hozzánk alakítják a beállításokat, és összességében mindenki a mi kívánságainkat lesi. Időnk, mint a tenger, így az élet egyéb területein is simán helyt tudunk állni. Sem a családi életünk, sem a civil karrierünk nem kerül jelentős hátrányba.

A futamok úgy zajlanak számunkra, mint egy "fly & drive" nyaralás: odamegyünk és ezen felül már csak az élményekről és az eredményekről kell magunknak gondoskodnunk. (Viccen kívül, VB futamokra így is lehet autót bérelni, amikor csak a versenyruhát kell vinni, a repülőtéren sofőr vár, van recce car, és csak menni kell.) Minden fogyóalkatrész, üzemanyag és szervizkapacitás rendelkezésre áll, minőségben és mennyiségben egyaránt szabadon választhatunk gumiabroncsot. A csapat tapasztalt és szakavatott személyzete megoldja a felmerülő problémákat, ha kell szögeli az autót, ha kell szakmai tanácsokkal lát el. Valaki állandóan odafigyel ránk - egyszóval a pénzünkért autóversenyzőként kezelnek. Az érzés fantasztikus! Motiváltságunk foka az egeket veri, sőt, hisszük is, hogy rajtunk múlik az év végi kategória-bajnoki cím.

(az idilli Abarth látkép)

Na, de, ha ezennyire szép, akkor vajh' miért nem ezt teszi mindenki? Csak nincsenek ebben is buktatók?

Bizony, ha versenyautó-bérlés mellett döntünk, akkor a számos, az előbbiekben bemutatott előny mellett meg fogjuk ismerni annak árnyoldalait is. Rájövünk, hogy itt is leselkedik ránk jó néhány buktató és kockázat, amiket, ha félvállról veszünk, akkor a szezon kellős közepén érhet minket a megannyi kellemetlen meglepetés.

Több oka is van annak, hogy miért nem bérel boldog-boldogtalan versenyautót. Az első - igen prózai - ok, hogy az autóbérlés drága mulatság. Összegeket itt nem említve (mert az mindig némiképp személyre szabott és függ a kategóriától, illetve - többek közt - pl. az előre lekötött versenyek számától is) azt azért tudnunk kell, hogy egy ORB futam költségvetése már az alsóbb géposztályokban is könnyedén közelíti egy átlag magyar adózó éves nettó keresetét. Higgadtan végiggondolva ez tenger sok pénz.

(hogy ezt a géptetőt miattunk nyitogassák egy egész műszak éves keresetének megfelelő összeg sem biztos, hogy elég)

Higgadtak természetesen ritkán vagyunk és ezzel el is követjük az első hibát. A szezon előtt aláírt támogatói szerződésekben foglalt összegeket olvasgatva szinte megrészegülünk. Takarónk alól egyre tovább nyújtózkodva szép lassan túllövünk a célon. Minden ésszerűséget sutba dobva anyagi teljesítőképességünket meghaladó (de legjobb esetben is azt teljesen kimerítő) megoldást választunk, felemésztve ezzel a biztonsági tartalékainkat, ami pedig többek közt az eredményességünk rovására is megy.

Az autóbérlés elegáns világa azért igen kemény is. A bérleti szerződésekben foglalt brutális kilóméterdíjak kifizetése csak egy dolog. Ezen felül minden defekt, szűkre vett lassító, rövidre sikerült féktáv, vagy a "lila köd" által önhibánkból okozott kárért súlyos anyagi felelősséget vállalunk. Amíg saját autónk javítását magunknak tervezzük (akkor javítjuk, ha van rá keret), addig a bérautón okozott károk költségét irgalmatlanul behajtják rajtunk az általunk előre fizetett, - a tapasztalatok szerint - milliós kaució, vagy a futamonként kicsengetett, több százezres díjú "versenycasco", illetve annak önrésze terhére. Ezzel számolnunk kell.

Ha anyagilag eleve túlvállaltunk magunkat, akkor valahol, valamiben viszont spórolnunk kell. Költségvetésünk ott kurtítjuk, ahol csak tudjuk: kevesebb szolgáltatást kérünk (és kapunk!) tehát, alig tesztelünk, használt gumikon versenyzünk, és így tovább. Sikertelenségünk irdatlan idegi megterheléshez vezet, amibe rövid időn belül bele is fáradunk.

A bérlés legfontosabb törvénye: inkább ezerszer fixáljunk (=írjunk) le minden apróságot részletesen, mintsem egyszer vitatkozzunk! A minden benne van, tényleg minden? Nem mindegy, hogy a "nyállal" 98-ast, 100-as utcait, vagy ennek többszörösébe kerülő versenybenyát jelent. A guminál adja magát: hány db, milyen gyártmány, milyen keverék, milyen minta, esetleg mikor gyártották, mi lesz a kifizetett (árban lévő) használt gumikkal? Van-e bármilyen extra szolgáltatás, amiért fizetni kell? Esetleg létezik - gyártói "sportos" - árlista, ami alapján a károkat elszámoljuk, vagy csak jól meglepődünk a számla láttán? Mi lesz, ha megáll a versenyen a technika? És, ha az autót a technikai ellenőrzésen kizárják?

Végül pedig csak nagyon röviden egy másik okról, ami miatt ugyancsak rossz döntés lehet az autóbérlés. (Előre bocsátom, hogy személyesen senkit sem minősítek, csak tényeket közlök!) A bérversenyautós "piac" - nem csak itthon, de egész Európában - rettenetesen színes. A becsületes, szakmailag jól felkészül, lelkiismeretes üzemeltetők mellett nagy számban vannak jelen az ügyeskedő, gátlástalan és totálisan értékelhetetlen szolgáltatást nyújtó team-ek, akik árban igen kecsegtető ajánlataikkal csábítanak. Egy-egy ilyen brigáddal történő kooperáció hasznos tapasztalatokkal szolgálhat, de ha nem vagyunk igazán elszántak, akkor egy életre kedvünket is szegheti az ilyen élmény. Ford Fairlane szavaival: "Írnak ilyenekről a magándetektívek kézikönyvében: Nagy ívben elkerülendő!"

Hogy mi a jó döntés? Építeni, venni, vagy bérelni? Nincs általános recept, a válasz sok mindentől függ: mit, mire, milyen háttérből, milyen saját háttérrel. Mi csak az érveket szedtük össze, a döntést mindenkinek magának kell meghoznia.

Egy biztos: idén nem építünk!

Te béreltél már versenyautót? Mesélj! Jöhetnek a leánymesék és rémregények!

 

Címkék: autó rallye gondok jó tanács bérlés

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr632611598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

solid01 2011.01.26. 11:42:35

Hirdetések közt ott van Tagaiék 207-ese is.

G. Capelluti 2011.01.26. 11:53:51

Mindent leírni? Mekkora igazság... Lehetne itt mesélni név nélkül, de tudjuk mi lenne az eredmény. A kicsi és belterjes magyarországi autósporttársadalom egy pillanat alatt kibökné, hogy kiről van szó. És elindulna a köpködés, hogy nem is úgy volt és mekkora rohadék az ember, hogy vádaskodik. A lényeg, hogy idehaza kevesebb a korrekt szolgáltatást nyújtó csapat, mint az átvágós, tróger társaság.
A költségvetéshez csak egy dolgot fűznék hozzá. A támogatói szerződésben az ember gyakran megállapodik a futamok számában is. Vegyünk egy egyszerű esetet, csak totálkár (bár itt ez még oldalhelyes is lenne ;) ). Szorosra sikerül a büdzsé, szűk/semmi biztonsági tartalék. Minden rendben megy, de a Lőtéren, vagy Sólyon rosszul ugrasz el és orra ejted az autót. Befejezed a futamot, de a többit már meg is pecsételted. Ha el is tudsz rajtolni a kellő számú futamon, nem azt fogják adni, amit imádunk ebben a sportban. Végtelenül rossz érzés úgy "megtámadni" minden egyes féktávot, hogy "engedném még beljebb, de ha nem adja ki, miből fizetjük?".

G. Capelluti 2011.01.26. 11:55:07

@G. Capelluti: akartam mondani:
csak SEMMI totálkár

Szkotti 2011.01.27. 09:49:24

A másik oldal is érdekes azért: kibérelt, esetleg össze is tört, majd ki nem fizetett autókról is jónéhány történet kering....
Az is legtöbbször vita alapját szokta képezni egy töréskárnál, hogy mi volt a bukta oka: technikai vagy vezetői hiba? Általánosságban a söfőr sosem hibázik, mindig az autó a hibás...
Erről is vannak sztorik, de asszem ezekről is jobb hallgatni a békesség kedvéért.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.27. 09:57:25

Milyen költségekre érdemes előre felkészülni?

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.27. 10:38:03

@Szkotti: Igen, ez általános vita. Erre megoldásként a computer adatainak lekérdezése, vagy a belsőkamerás felvétel szolgálhat. Bár a kamera sem mindig mutat meg mindent.. :)

Szkotti 2011.01.27. 10:47:50

@zrc: Persze, nyilván vannak egyértelmű (bizonyítható) helyzetek, amit a T. Autóversenyző akar mismásolni, de pl. örök kérdés, hogy defekt és árokbaesés, vagy árokbaesés (mer sokvolt) és közben defekt...

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.27. 11:01:23

@brumi86: B. Capelluti "Hét műsorfüzet" posztjában taglaltakon felül itt költséget jelent a bérleti díj, a gumi és az üzemanyag (ha ezek költségét nem tartalmazza a bérleti díj, bár ha mégis, akkor az persze ugyanúgy költség..), a pl. biztosítás. Illetve, ha letörik a tükör, akkor azt ki kell fizetni. De lehet költeni keveset a marketingre is, ha nagyon akar az ember.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.27. 11:04:52

@zrc: az esetleges törésekre (nem feltétlenül esésre gondolok, hanem mondjuk egy murva verseny okozta károkra) felkészültök előre, vagy inkább bizakodtok, hogy nem lesz gond?

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.27. 11:06:10

@zrc: marketing tevékenységnek már ez a blog is a része :)

Szkotti 2011.01.27. 11:12:21

@brumi86:
Autó (gyorsasági km)
-üzemanyaggal vagy anélkül
-gumikkal vagy anélkül
Szolgáltatás
-teszt igen/nem
-szerelők száma, mérnök kell-e
-alkatrészcsomag igen/nem
-töréskár benne legyen a bérleti díjban, vagy nem, ha nem, akkor ha sérül, azt hány%-ban állja a versenyző
-páyabejáró autó igen/nem
stbstbstb, van millió opció, "elhatározás" (=likviditás) kérdése.

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.27. 11:27:10

@brumi86: A murvás versenyekre általában több a bérleti díj, pont a nagyobb fogyás miatt. De készülni kell erre.

Szkotti 2011.01.27. 11:28:52

@brumi86: Más a bérleti díj egy aszfaltosra, és más egy murvásra, meg megint más a számítás egy komplett évre. A "természetes elhasználódás" általában bele van kalkulálva a bérletbe (fékek, váltó-motor km, ilyesmik, amik "normál" -ha lehet beszélni ilyenről egy versenyautó esetében- használat során szükségesek az üzemeltetéshez).

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.01.27. 11:34:06

@Szkotti: Murva és murva között nagy különbségek lehetnek (lásd. szombathelyi és veszprémi pályák). Itt is lehet bérleti díjban különbség, vagy ugyanúgy murvának számít?

Szkotti 2011.01.27. 12:20:58

@brumi86: Ebben nincs tapasztalatom, hogy ezeket meg szokták-e különböztetni (árban)...

antimason (törölt) 2011.01.27. 14:42:25

Egy WRC bérleti díja, cca: 40-50e forint/km.

Egy versenygumi 100.000 Ft.

Egy hétvége jó pár millió forint.

littlerock 2011.01.27. 15:06:47

Amióta Kiss Ferit kiszorították anno a pilótaülésből, én hátat fordítottam ennek a posványnak...

rekszem 2011.01.27. 15:21:39

Én annó kacérkodtam a rally-val, de aztán belegondoltam a költségekbe és elment a kedvem az egésztől. Valahogy olyan értelmetlennek és pazarlónak tűnik több millió forintit elautózni pár km alatt.

GiXXXer 2011.01.27. 15:47:29

@rekszem: De ha azt számolod, hogy egy jópár milliós verseny árán egy nagy támogató (mondjuk enegrgiaital-cég, mer' most az dívik) 1-2 percnyi főmusoridős tv-reklámot bír kifizetni valamelyik nézettebb csatornán. Tehát innen közelítve a dolgot, már nem is annyira drága!

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.01.27. 15:48:07

azt picit meg lehetne kapargatni, hogy Asi és a többi nagymenő miből szerzi a pénzt egy éves bajnokságra, annak minden költségét beleértve?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.01.27. 15:57:01

Amilyen a magyar rali az utóbbi időben, azt kell mondjam, még annyit se érdemes vele foglalkozni, hogy az ember nézőként menjen el egy (távolabbi) versenyre. Ez persze csak a saját véleményem, mindenki úgy durrant el pár millát örömautózásra, ahogy akar.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.01.27. 18:09:45

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: Szerintem annak "kapargatása" hogy az ellenfelek miből mennek nem sportszerű. (és különben is, mi köze van az álmokhoz?) Szponzorkeresési kalandokról, örömről, banatról készülnek posztok. A saját büdzsé megteremtésének van köze a versenyzeshez, ezért is vannak zsebbeturkálós írásaink is.

GiXXXer 2011.01.27. 18:31:13

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: persze ez pont tavaly számított, hogy Asi nyert a 20-25 millióba kerülő N-es autóval. Az hogy azelőtt a WRC-s évek alatt ebből a pénzből 2-3 versenyre tudott bérelni(!!!) egy autót a versenyző, azt ne firtassuk. Vagy 100-120 misiért vehetett egyet, és volt, aki meg is tette. Tehát pont a tavalyi év volt tán a rendszerválás óta a legolcsóbb a versenyzőknek. A tavalyelőtti (meg az összes többi) minimum a kétszeresébe fájt egy "nagymenőnek". És mint fentebb említettem, egy fél perces tv-reklám a barátok közt előtt annyiba kerül, mint egy verseny egy élmenőnek. És szarásig ömlik a tv-ből a reklám, tehát van rá pénze a cégeknek. És bizony ez is reklám. Sőt, ha pont Asit hoztad fel, az ő autóján egy valag matrica van, tehát ő pont az az összekoldulós fajta, nem az aki mögött egy-két nagy cég áll, és mellényzsebből fizeti az évadot, kp. ra vesz apuci cége s2000-st, stb. stb. Persze az a befektetés is megtérül, mert bár a pályák mellett egyre kevesebb a néző, de Mixi bácsi megmondta: nincs kevesebb nézője a rallynak, csak mostmár más csatornán (internet) kersztül nézik, kényelemben.

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2011.01.27. 20:57:56

@G. Capelluti:
Az utolsó mondatodról egy Szabó Gergő belső jut eszembe.
video.racing.hu/szabo_gergo_pecs_abaliget_2004_arokban

Ha jól emlékszem akkor Spici nyilatkozta még akkor amikor sikerült a Lancer WRC bérelniük, hogy ajánlatot kértek a Mitsutól. 2 hónapig nem volt válasz, majd egyszer csak jelentkeztek, hogy oké, x összegért kiadó a gép.
Ennyi ideig tartott, hogy leinformálják, és meggyőződjenek arról, hogy érdemes-e Neki kiadni az autót.
Az sem mindegy, hogy kinek milyen múltja van. Aki ügyes és keveset tör autót, annak természetesen olcsóbb a bérlés is.

conmorientes 2011.01.27. 21:16:18

Jöhet a kövezés, de itthon majd mindegyik technikai sport tiszta pénzmosoda.
Mondjuk inkább csalják el így és adjanak élvezetet magukon kívül másoknak akik kikucorgnak a fa alá a hajtűben ricinust szagolni, mint hogy adó formájában beleöntsék abba a kalapba amiből kizárólag seggberugdosást kap minden kívülálló, azaz mondjuk 99.999999%
Nekem ennyi és kész, jövőre is elmegyek egy két versenyre, ezzel is támogatom az adócsalást.

McK (törölt) 2011.01.27. 22:23:10

Igazán korrekt kis összefoglalók ezek.
Sztem igen sokan hüledeznek most otthon:hűűű há ennyiiii?
Ennyi.
Ugye milyen más így azt mondani,hogy mé nem tolta át?

nyjozsi2 2011.01.28. 08:15:41

Annak idején Janikának a nagyszárnyas Toyotát 10 misiért hozták egy versenyre az olaszok (konkrétan egy Esztergom előtt mondta)

solid01 2011.01.28. 09:53:43

Bérlésnél elviszed az X5-ösödet, megírjátok az adásvételit, ha töröd az autót marad az X5, ha nem széttépitek a papírt.

2011.01.28. 14:07:57

Üdv,

én béreltem már versenyautót, igaz nem rallyra hanem gyorsaságira.

Pont azt a szolgáltatást kaptam ami a cikkben van, Ferihegy II-n várt a bérautó, amit a biztonsági fönök adott át a kijáratnál :D
Kiautóztam a Hungaroringre, időmérő majd két futam a hétvégén.
Egy garnitúra gumi volt benne az árba, esetleges károkat és benzint kellett még fizetnem. Mindez 500Eft volt összesen, később még két hétvégére mentem. 2005, Mazda RX8, Végh Sándortól, aki maximálisan korrekt volt.

Egy fantasztikus élménnyel gazdagodtam, különösen hogy az egyik futam a parádsasvári hegyi gyorsasági volt :D

JATYA 2011.02.20. 10:16:24

Ha jól láttam Bútor Robi Citroenje is a bérelhető autok között van!
Szerintem (ne nevessen ki senki!) a rallynak lenne egy komolyabb marketingje,promoja,sokkal nézettebbé lehetne tenni,mint a forma 1-et!A rally 1000-szer érdekesebb,izgalmasabb,mint a forma 1! De ez csak saját vélemény!Nem akarok ezzel senkit megbántani,vagy magamra haragitani! Sokkal jobbak voltak a kamionversenyek is szerintem a F-1-nél! Csak ráfogták a pályaromlásra(hungaroring).

Anna Smith 2013.04.28. 09:57:06

Autóbérlés versenyre? Tuti összetörném.
Azért érdemes bérelni, csak talán versenyzésre nem igazán...
Mondjuk drága luxus autót..
www.olcsoautoberles.org
35 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása