Folytatjuk a rali nevű társasjáték szereplőinek bemutatását.

Ma egy nagyon népes társaságról lesz szó, akiket ennek ellenére legtöbbször észre sem vesznek. Pedig ott vannak mindenhol ott vannak. Egy órája sportbírókról raliversenyen készült képeket keresek, de valahogy nem akarnak előkerülni a net bugyrából, pedig akár százával is dolgoznak egy-egy versenyen.

Új-Zélandon sárga mellényben

Talán néhányukat - akik a menetlevelet kezelik - a versenyzők észreveszik. (Őket is sokszor csak akkor, ha van némi vita.) Nem hiszem, hogy a mezőny többsége nevén tudná szólítani akár csak a menetlevelét kezelő sportbírókat.

Ha Philnek nem derogál, neked se legyen ciki beszélni velük

A többiek? Csendben mosolyogva lehetővé teszik, hogy versenyezni lehessen. Sportbíró nélkül tényleg nincs verseny. Ők legalább annyira szeretik az autósportot, mint a komálósok, de ők akkor sem mehetnek el onnan, ahová felállították őket, ha máshonnan jobb lenne a látvány, ha szénné égtek a napon, vagy éppen bőrig áztak.

 Menetlevél-kezelés

Nézzük meg hát egy átlagos napjukat:

Nehogy azt higgyük, hogy reggel odakocognak a pályára és keresnek egy jó kanyart, van egy helyre kis fehér mellényük, aztán kiabálnak, hogy apa kezdődik! Verseny előtt két három héttel jelentkezik a sportbírónk a versenyekre. A verseny előtt két-három nappal a rendező utasításai alapján a biztonsági főnök és kis csapata elkezdi a pálya felépítését. Előkészítik a szalagokat, táblákat, gumikat (kanyar belső ívére, hogy ne vágják le, lassítókhoz stb.) Ha a verseny messzebb van (pécsi, vagy veszprémi sportbírók estében mondjuk Eger), akkor verseny előtti este a teljes bírói gárda elutazik az adott verseny helyszínére és este a versenyigazgató tart egy pár perces eligazítást. 

Nos, a verseny napján, a gyorsasági rajtja előtt két órával a pályának készen kell lennie.

Ízlelgessük ezt egy kicsit: A napi első gyors esetén ez kis túlzással azt jelenti, hogy amikor a pálya kész, én még a kávémat szürcsölgetem.

Vagyis minden sportbíró a helyére kerül, felkerülnek a zárások. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy hosszabb pálya esetében akár 3-4 órával a rajt előtt ki kell érkezni a helyszínre, mert sok idő kell, mire a biztonsági főnök elosztja a pálya belső pontjain dolgozó bírókat/rendezőket. 

Ekkor nem csak én fordulok éppen a másik oldalamra, de még az élmezőny is... Bár azt hallottam, hogy állítólag ilyenkor lehetne sok pályabejáró versenyzővel találkozni. (Én inkább alszom még egy kicsit. ;))

A verseny alatt ha nincs semmi gond, akkor a jegyzőkönyv vezetésen kívül semmi dolga sincs a sportbíróknak. Ilyen azonban csak az álmokban van. Mindig van valami: vagy beesik valaki, vagy megáll a technika, vagy - és ez lehet a legrosszabb - a nézőkkel kell veszekedni.

Nos, itt nem küzdött a sportbíró a nézőkkel (a mellényes gyerek nem sportbírói mellényt visel, az nálunk fehér!)

Ha valaki beesik, jelezni kell rádión a gyorsasági szakasz vezetőbírója felé, hogy történt-e személyi sérülés, a sérült autó útban van-e. A felelős döntést a vezetőbíró hozza meg minden esetben, az adott helyen lévő sportbíró a vezetőbíró "szeme". 

Lassítónál dolgozó sportbírónak, ha a versenyző lassítót rombol, akkor vissza kell építenie a lassítót, le kell írnia az eseményt és le is kell rajzolnia.

Verseny végén, amikor a záróautó elhagyja a pályát, akkor megkezdődik a pálya bontása: a szemét és a szalagok összeszedése, gumik összepakolása.

Emberünk kicsit korán kezdett bontani...

Verseny utáni napokban elhordják az ottmaradt szemetet illetve a gumikat.

A "poszton" (IE, RAJT, CÉL, STOP) dolgozó sportbíróknak a verseny során adminisztratív munkája van: jegyzőkönyv vezetés, menetlevél kezelés stb.

Csendélet a beíróban (a képért köszönet IV. (Parkoló) Bélának!)

Mindezt miért? Gombokért...

 

Fontos lehet esetleg, a hogyan lehetek sportbíró kérdés (már ha a blog után valaki még ilyenre vetemedne):
Minden évben február első szombatján van az éves sportbírói értekezlet, ahol az új bírók jelentkezhetnek. Ezt követő négy szombaton van képzés, az ötödiken vizsga. Ennek a vizsgának a tesztlapján az MNASZ összes szakágából vannak kérdések. Sikeres vizsga esetén gyakorló sportbíróvá válhat az ember. 2 évig csak gyakorló sportbíróként dolgozhat.
Minden évben meg kell újítani az igazolványt. Ekkor már csak abból a szakágból kell vizsgázni, amiben az adott évben dolgozni kíván a sportbíró. 
Oktatás, vizsga, biztosítás, első igazolvány 20 ezer Ft környékén van. Újító vizsga, továbbképzés, biztosítás, igazolvány: kb 5. ezer Ft.

Minden információt megtalálhattok az MNASZ Sportbírói Bizottságának honlapján

A sportbíró mindig mosolyog rád, mert szereti amit csinálsz. Mosolyogj hát vissza rá! És ha nem nagy kérés, köszönd meg, hogy ott van.

Szolgálati közlemény: ha van jó sportbírós képed, videód, és megengeded, hogy illusztráljuk vele a posztot, légy oly kedves kommenteld be, vagy küldd el zrc-nek, és lecseréljük a külföldi képeket. 

UPDATE: Kedves Olvasóink által a fenti felhívásra küldött fotókból nehezen tudnék csak néhányat kiválasztani lecserélendő a posztban szereplő képeket, így azokból íme, álljon itt egy remek összeállítás. A képek don-foto, szaki-to, piriRC, és Csuri77 archívumából kerültek hozzánk. Köszönet érte! zrc

Sportbírók Magyarországon:

 

Címkék: sportbíró orb szereplők komálós

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr1002699669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

etelefoto 2011.03.01. 13:18:19

Az utolsó előtti mondattal nem feltétlen értek egyet, azon túl hogy tényleg nem értem miért jó gombokért ázni, fázni és néha ronggyá égni olyan helyeken ahol néha nem is látnak semmit, és néha még egy védelmet adó bokor sincs. :/
Alapvetően már sok sporival jóban vagyok, de vannak mindig kivételek, akik kicsit túlbecsülik saját szerepüket ebben a játékban. És amikor kifejtik a logikátlan véleményük, akkor néha én is megpróbálom megbeszélni, de ez nem mindig megy.
És néha én is vissza mosolygok, de valahogy olyankor ők már nem veszik azt szép gesztusnak. Hangsúlyozom, hogy ez csak a racionalitást mellőző ügybuzgó kivételekkel szokott előfordulni. Sokkal több a pozitív tapasztalatom!
Ezzel együtt minden elismerés az övék, és most ahogy belegondoltam, tényleg én is csak akkor fényképezek le egy fehér mellényest ha már kicsit nézetet cseréltünk, és vissza „mosolyogtam” aztán egy spontán kép, és ez általában felteszi az íre a pontot.

Magyar[HUN] 2011.03.01. 14:09:27

Az első videón lévő gyökereknek miért jó szórakozás kavicsot rugdosni a kanyarba?
Jó kis poszt,köszönjük!

nyjozsi2 2011.03.01. 14:22:50

Az esetek 99%-ban pozitív a tapasztalatom mind segítőkészségben, mind sportszakmai szempontból.
Sajos van az az 1%, aki a vélt vagy valós szabályismeretéről akar néha kioktatni. Csak annyit szoktam ilyenkor mondani, hogy tisztában vagyok a szabályokkal, ismerem a következményeket, ne akarjon engem megrendszabályozni. Ha szabálytalan leszek, akkor vállalom a következményeit, csak végezze a munkáját, én is az enyémet. Persze ez a törpe kisebbség, amire emlékszel majd, de nem ez az általános.

És igen, mindig, minden körülmények között :-) előre köszönünk, majd a végén megköszönjük a munkájukat, mert nélkülük mi nem mehetnének, nem űzhetnénk ezt a "játékot".

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 15:03:51

@etelefoto: Én gonosz módon visszakérdezek: miért jó több millió forintos gépekkel gyorsan elsuhanó versenyautókat fényképezni?

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2011.03.01. 15:24:03

"ha van jó sportbírós képed"
Nem tudom, hogy ez jónak minősíthető-e, de sportbírós és magyar :-)

kephost.hu/image-4D9B_4D6D00E7.jpg

etelefoto 2011.03.01. 15:25:54

A sok munkával összekapart drága motyómat a „drága” és kevés szabadidőmben azért jó koptatni, mert van szószerinti látszata, és gyümölcse a tevékenységnek.
Minden alkalommal tanulok valamit a fényképezésről, és új tapasztalatokat szerzek, nem mellékesen egy olyan sportág fényképezéséről, amit rettentően szeretek.
Nem utolsó sorban néha a képeimmel sikerül olyan mozzanatokat megmutatni, vagy közvetíteni, ami egyébként a feledésbe merülne.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 15:31:24

@etelefoto: "mellékesen egy olyan sportág fényképezéséről, amit rettentően szeretek"

Miért jó sportbírónak lenni? Azért mert valami olyanért tevékenykedsz, amit nagyon szeretsz...

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.01. 15:31:24

@etelefoto: Természetesen, mint az élet bármely más területén, így itt, a ralihoz kapcsolódó tevékenységeket végzők körében is bizony ott vannak akik hozzáállásukkal inkább ártanak, mint használnak. Ez tény, viszont - értelemszerűen - e poszt a sportbírók azon többségéről emlékezik meg, akiket valóban az rali iránti elkötelezettség és az autóversenyek feltétlen szeretete terel oda a pályák szélére. Neki vagyunk hálásak és természetesen Ők azok, akiket nagyon szeretünk!

Az pedig külön öröm, hogy köreinkben köszönthetlek! :)

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.01. 15:43:42

@IV. (Parkoló) Béla: A fotó szuper! Már "uploaded" is. Köszönjük!

JATYA 2011.03.01. 19:42:42

Igen!! Az első videon tényleg gyökerek azok a szerencsétlek! Ezek szerintem nem igazán a rally-ért mentek oda! Ki kellene kötni egy auto után mindkettőt,aztán egy gyorson végig huzni őket,hogy meglássák milyen biztonságos egy tiszta kanyar!!

don-foto · http://donfoto.deviantart.com 2011.03.01. 21:30:29

@IV. (Parkoló) Béla:
eger rally... ;)

a sárga mellényeseink a "biztosítás" szerepét kellene, hogy betöltsék. nem összekeverendők a sportbírókkal...
velük legtöbbször negatív tapasztalataim vannak. a sportbírókkal sokkal jobb az arány :)
akad róluk kép, de azt kikeresni az archivumból.......

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 21:43:59

@don-foto: a "sárga mellényesek" is a rendezvényért vannak. Biztos van mindenkinek negatív tapasztalata, de gondolj bele, hogy ők mit kapnak? Vajon hányszor emlegetik OK NÉLKÜL a felmenőit?

don-foto · http://donfoto.deviantart.com 2011.03.01. 21:53:19

@brumi86:
SZEMÉLYES tapasztalataim LEGTÖBBSZÖR negatívak. akadnak semlegesek és ritkán pozitívak is. nem akarom őket bántani, de én azért kicsit jobban megnézném, kiket állítok ilyen posztra...
az a baj, hogy sokszor azt sem tudják hol vannak. :(
a legjobb megoldás az lenne, ha sok hozzád hasonló elvetemült lenne a pályák szélén :)
csakneked:
kephost.hu/image-ABA7_4D6D5C63.jpg

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 22:05:48

@don-foto: Fotós vagy, biztos vagyok, hogy sok atrocitás ért, én a másik oldalra akartam rávilágítani...

don-foto · http://donfoto.deviantart.com 2011.03.01. 22:34:42

@brumi86:
a "biztosítók" hozzánemértéséről szándékoztam említést tenni. engem kevésbé zavar, ha "összevesznek" velem okkal - ok nélkül, de ha egy mezei nézőnek kell elmesélni, hogy a delikvens hol van, mit (nem) kellene csinálni, az már kellemetlen...
a sportbíróknál van egy alapszint, ami komoly tudást takar. nekik, nektek köszönöm a részvételt, az áldozatokat.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 22:42:11

@don-foto: Sajnos akkor kerülnek elő az ilyen biztosítók, amikor a rendező spórolni akar...

PiriRC · http://pirirc.blogspot.com 2011.03.01. 22:46:43

Sziasztok!

kep.psharing.com/498646.jpg

A kép 2009-ben Szardínia Rally VB.-on készült. Egy teljesen más világ. Pl. a médiásoknak külön Média Asszisztens névre hallgató sportbírók segítettek, vagy éppen tereltek minket biztonságos helyre. Sohasem kellett kiabálniuk!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.01. 22:54:03

@PiriRC: Majd egyszer mi is eljutunk oda, hogy minden vb-s színvonalon működjön :)

HA nézők, médiások, versenyzők, sportbírók, biztonsági emberek hozzáállása megváltozik, akkor mi is eljuthatunk magasabb szintre :)

PiriRC · http://pirirc.blogspot.com 2011.03.01. 23:00:43

Az a gyanúm, h sajnos mi már azt nem éljük meg. Ahhoz egy ország agyát kellene rendbe tenni. :)

PiriRC · http://pirirc.blogspot.com 2011.03.01. 23:08:00

Itt nem kell a nézőkkel veszekedni, h mért ne álljanak a tiltott zónába:
A sportbíró pedig békésen nézi a versenyt a nézők közül.
Szépen kirajzolódik a kőfalnál a bukó zóna:
2.bp.blogspot.com/_WM4A8Us5c8Y/TTBS03997YI/AAAAAAAAC5I/ONz4iGA1Li8/s1600/290.jpg

Csuri77 2011.03.02. 00:28:19

Néhány kép és videó a sporikról:
Várakozó álláspont a gépátvételen: www.duen.hu/kepek/foto/090703_veszprem/DuEn_BFGoodrichRallye2009_0802.jpg

Kis papírmunka (jegyzőkönyvezés): a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/165368_1501093178077_1556625162_31041809_2673196_n.jpg

ÉS egy kis videó: Eger rally 2007 prológ rajt: video.racing.hu/eger_rally_video_30_

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.02. 02:34:39

@Csuri77: @PiriRC: @szaki-to: @don-foto: Mindannyiunk nevében köszönöm a hangulatos fotókat! Poszt frissítve.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.02. 09:41:27

Hm, ez való igaz, sokan szeretik lenézni - vagy észre sem venni a háttérembereket, akik nélkül az adott esemény nem is lenne.

Magam is voltam 1-2 kisebb rendezvényen szervező, és valójában nagyon zsír csinálni :)

Javító Zoli 2011.03.02. 10:49:27

Nekem jó tapasztalataim vannak a sportbírókról. Persze hallottam történeteket kisebb-nagyobb kisiklásokról, de személy szerint nem volt sose afférom senkivel. Ők tényleg az a csapat, akikről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Pedig a szervezésen kívül az autóban ülők hangulatáért is komoly felelősség terheli őket. Nekem mind a mai napig szép emlék, amikor várakozás közben megkérdezik, "Mi újság?! Hogy megy?!" vagy gyors végén megpaskolják az autó tetejét, hogy "jó idő". És viszont, hisz nekik is bizonyára jól esik, mikor megkérdezzük tőlük, "hogy bírjátok?" és hasonlók. Társasjáték a rallye, ami (mint minden ilyen) akkor a legjobb, ha mindenki jól érzi magát.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.02. 15:56:15

@PiriRC: Azért én reménykedem, hogy pár éven belül normalizálódnak a dolgok.

Az IRC futamon meg tudjuk mutatni a világnak, hogy mennyire is szeretjük a rallyt! Legyen nagyon sok néző, de mindenki tudja hogyan kell viselkednie.

etelefoto 2011.03.02. 16:49:46

Valahogy külföldön minden másként működik!
Ott örülnek ha odamész, örülnek ha elviszed a hírüket, és megadnak mindent hogy jól végezhesd a dolgod. Szóval kiszolgálnak ahogy a nézőket is. Kapsz is valamit ha veszel egy belépőt. Igaz most a Svéd VB-n is nem volt elég a szép rózsaszín mellény, folyton kérték a nyakbavalót felmutatásra, de onnan nem is szóltak semmiért.
Itthon ha mellényed és MNASZ igazolványod van, néha az is kevés. Zamárdiban (TME) az ember (mellény és minden egyéb megkülönböztető igazolvány nélkül) konkrétan mondta hogy kitörölhetem a seggem az MNASZ igazolványommal és a mellényemmel, és mindezt szünetben. Azért mert nem volt helyi akkreditácóm, mindezt valami sportszakmai felügyelő titulus miatt. Aztán jött a szokásos beszólok a rádión, és leállítom a versenyt (már állt kb. egy órája). Aztán mondtam hogy akartam is kérni, és mondtam is a nevem… erre jött a válasz hogy nyugi ez a srác maradhat. :)

Szóval általában a tudatlansággal van gond, és kisebb részben a „fontos” emberekkel.

Ezekkel együtt is minden tiszteletem az övék, és szerencsére a negatív dolgok csak egy kis rétegre vonatkoznak!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.02. 17:20:26

@etelefoto: Az egész országban a tudatlansággal van a baj :)

(A Zamárdiban tartott TME versenyről: sok olyan bíró dolgozott azon a versenyen, aki eddig főleg a Hungaroringen dolgozott. Fogalmuk sem volt arról, hogy mit is kéne csinálni,)

sch.hofi 2011.03.02. 20:04:20

Az igazán jó bíró, rendező elvakult, megszállott! Aki nem, az nem is igazán csinálja jól, az nem is igazi bíró!
Aki pedig kint van a pálya szélén, azon munkálkodik, hogy jó veresy legyen, hogy mindenki jól érezze magát, és mindenki hazamehessen!

Szkotti 2011.03.03. 10:23:56

Sztori, nyakbaakasztós kártyával kapcsolatban:
Jordán VB, szervizes srácok elvitték parc fermébe a kocsikat, megkértek menjek el értük. Haladok a nézők elől elzárt rész felé auxiliary (segítő) matricás autóval, megállít a biztonsági ember.
Mondom neki, hogy jöttem az emberekért a PF-hez, szeretnék közelebb menni, közben mutatom a szélvédőmatricát, meg a nyakbaakasztómat. (A nyakbaakasztók ugye színekkel vannak megkülönböztetve, különböző színekkel különböző jogosultságai vannak az embernek, az enyém a kifüggesztett tábla alapján jó volt a belépéshez. A kártya egyik oldalán a csapat adatai láthatók, ahova a kártya viselője tartozik, a másik oldalán mindegyik színűnek azonos minta, wrc logo, " motorsport can be dangerous" felirat nagy betűkkel). Emberünk homlokát ráncolva nézi a kártyámat, majd felderül az arca:
-It's OK, Mr. Dangerous!

Szóval vigyázzatok velem, nekem az első nevem a Veszélyes ;o)
36 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása