Eddig a magyar tulajdonban lévő versenyautók nagy része külföldi, első sorban szlovák rendszámmal ment. Ez a helyzet most megváltozhat: Magyarországon is elérhető a sportrendszám! Eddig is meg lehetett oldani a versenyautók forgalomba helyezését (átalakítási engedéllyel vagy összeépítéssel engedéllyel), de borzasztó macerás és drága volt. 

Nézzük az új szabályozást, amit a 326/2011. (XII. 28.) Kormány rendelet tartalmaz:

"60. § (2) g) a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendelet alapján versenycélú járműnek minősített különleges, versenyzési célra használható járművekre (a továbbiakban: versenyjármű) SP betűjelű különleges rendszámtáblát ad ki."

"60. § (5) Az SP betűjelű különleges rendszámtáblát a versenyjárműhöz a közlekedési hatóság által kiadott „Műszaki Adatlap”, továbbá az országos versenyrendszert működtető országos sportági szövetség szakvéleménye és a versenyjárműhöz kiállított gépkönyv alapján a Hivatal adja ki."

A versenyautóhoz tehát mindenképpen kell gépkönyv és a szakvélemény a szövetségtől. Az első gépkönyv kiváltása 18 ezer forint, a meghosszabbítása 12 500 ft/év. A szakvélemény kiállítása 16 ezer forint. A hatósági díj 1770 forint/év.

"70. § (4) A P és SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járműnek a közúti forgalomban való részvételéről a közlekedési igazgatási hatóság által hitelesített indítási naplót kell vezetni."
Az indítási napló, az ideiglenes forgalomba tartási engedély és a rendszámtábla iránti kérelemmel a Központi Okmányirodához kell fordulni. Ennek várható díja 38000 ft.
 
"70. § (7) Az SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott versenyjárművel a közúti forgalomban részt venni verseny alkalmával, valamint a versenyre felkészülés és a verseny helyszínére történő közlekedés céljából szabad."
 
Fontos tehát, hogy szabályozva van, hogy mire használhatjuk a versenyautót és az is, hogy csak 90 napig tehetjük. Versenyre és verseny helyszínére történő leutazáshoz egyértelmű. A "versenyre való felkészülés"-be szinte bármi beleférhet. A motor bejáratása miatti kocsikázás is lehet felkészülés, meg mondjuk a pályabejárás is - természetesen csak abban az esetben, ha a kiírás megengedi. Az biztos, hogy boltba járáshoz továbbra sem használhatunk versenyautót.
 
"76. § (1) Az érvényesítő címke (a továbbiakban: címke) a rendszámtáblán elhelyezett hatósági igazolás, amely a jármű műszaki alkalmasságának érvényességét jelzi. A címkét – a CD, a P, az SP és a Z betűjelű ideiglenes, valamint az E típusú különleges rendszámtábla kivételével – valamennyi rendszámtáblán el kell helyezni."
 
"92. § (9) Az SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblához kiadott B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedély érvényességi ideje a Műszaki adatlapon megállapított műszaki érvényességi idővel megegyezik. Az ideiglenes forgalomban tartási engedély érvényességi ideje – új rendszámtábla kiadása nélkül – cserével hosszabbítható meg a rendszámtábla használatára való jogosultság fennállásának igazolásával egyidejűleg."
 
Mivel az MNASZ Technikai Bizottsága a gépkönyvet is egy évre adja, ezért biztos, hogy az ideiglenes forgalomba tartási engedély érvényességi ideje nem lesz hosszabb 1 évnél raliautók esetében.
 
"106. § (1) A közlekedési igazgatási hatóság a P és SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblát hat hónapra visszavonhatja, ha azt nem az engedélynek megfelelően használták.
(2) A közlekedési igazgatási hatóság a P és SP betűjelű rendszámtáblát egy évre vonja vissza, ha a rendszám jogosítottja:
a) az indítási naplót rendszertelenül vagy az ellenőrzést nehezítő más módon vezeti,
b) a rendszámtáblát arra jogosulatlannak átadja,
c) a rendszámtáblát nem a 70. §-ban meghatározottak szerint használja,
d) az engedélyben előírt korlátozásokat hat hónapon belül két alkalommal megszegi.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben az indítási napló vezetését ellenőrzést nehezítőnek kell tekinteni, ha a kitöltés hiányos, olvashatatlan, és ennek alapján a jármű nem azonosítható, illetve a használat időtartama nem állapítható meg.
(5) A P és SP jelű rendszámtáblát, az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt és az indítási naplót a visszavonás időtartamára a közlekedési igazgatási hatóságnál le kell adni. A visszavonás időtartamának lejártáig a visszavont rendszámtábla jogosítottja részére újabb rendszámtábla nem engedélyezhető."
 
"13. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

3. Az OT és az SP betűjelű rendszámtábla alapszíne fehér, karakterei és a keret színe fekete, két betűjelet és kötőjellel elválasztott két-két (összesen 4) számjegyet tartalmaz."
Versenyjárműre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 
112/B. § (1) Az e rendeletben foglalt üzemeltetési műszaki feltéteket – az ER. megjelölt eljárásaiban – a versenyjárművek esetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni: 
a) versenyjármű utasterének szilárdsága beépített bukócső kerettel megnövelhető, 
b) az a) pont szerint kialakított utastérben legfeljebb 3 fő részére alakítható ki ülőhely, 
c) a versenyjármű ülőhelyeihez legalább négy ponton rögzített biztonsági övet kell felszerelni az e célra kialakított bekötési pontokhoz csatlakoztatva, 
d) a versenyjármű közeltéri zaj értéke „A” szűrővel mérve nem haladhatja meg a 102 dBa értéket, 
e) a versenyjármű hajtómotorja által kibocsátott kipufogógáz szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a „0” környezetvédelmi osztályba tartozó járművekhez tartozó 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket, 
f) ha a versenyjármű üzemanyagtartálya nem gyári kialakítású, akkor annak megfelelőségét az adott jármű gépkönyvében kell igazolni, 
g) a versenyjármű legfeljebb 2 darab kiegészítő féklámpa szerelhető fel, 
h) a versenyjármű legnagyobb teljesítményét 30 napnál nem régebbi, erre vonatkozó mérési jegyzőkönyv alapján kell megállapítani,
i) a versenyjármű kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek megfelelőségét az adott jármű gépkönyvében kell igazolni. 
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaknak való megfelelőséget a jármű üzembentartójának – az országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség által – a járműhöz kiállított gépkönyvvel kell igazolni. "
 
Versenyjármű ideiglenes forgalomban tartásához szükséges versenyjármű szemle eredményén alapuló intézkedések 
11/A. § (1) A versenyjármű ideiglenes forgalomban tartásának engedélyezése a közlekedési hatóság által végzett  versenyjármű szemlén, az országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség által a járműre kiállított gépkönyv és szakvélemény alapján történik. 
(2) A versenyjármű szemle során ellenőrizni kell, hogy a versenyjármű megfelel-e az MR.-ben foglalt feltételeknek. 
(3) Ha a versenyjármű megfelel az MR.-ben foglalt feltételeknek, a közlekedési hatóság kiállítja az ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásához szükséges „Műszaki Adatlap”-ot, amelynek időbeli hatályát egy évben határozza meg.” 
6. § Az ER. 12. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 
„(6) Az időszakos vizsgálaton az MR. 5–8., 17., 19., 21. §-a kivételével az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását, továbbá a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi tulajdonságokat érintő változtatásokat, valamint a közúti közlekedési szolgáltatást végző járművek esetében az ezekre vonatkozó külön feltételek teljesítését ellenőrizni 
kell, továbbá gépjárművek esetében – a versenyjárművek kivételével – rögzíteni kell a kilométer-számláló műszer által jelzett értéket is.” 
7. § Az ER. 16. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 
„(9) Öt évig érvényes sorozat átalakítási engedélyt ad ki a közlekedési hatóság a gépjárműfenntartó szervezet kérelmére az azonos gyártmány- és típuscsaládba tartozó, a változtatással érintett műszaki jellemzői tekintetében megegyező járművek azonos módon történő átalakítására. A sorozat átalakítási engedély alapján, az engedélyben meghatározott technológia megtartásával az átalakítást elvégezheti más – a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben feltételeknek megfelelő – gépjárműfenntartó szervezet is, amennyiben rendelkezik a sorozat átalakítási engedély jogosultja által az átalakítani kívánt járműhöz kiadott hozzájárulással.” 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr643530038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eszkütyü 2012.12.03. 21:18:51

Kicsit túl van bonyolítva, de mindenképpen üdvözlendő, hogy az "okosság" felől a közút legális használata felé terelnek.

Phőnök 2012.12.03. 23:06:24

Fasza! Jöhetnek a bukócsöves hátsó üléssor nélküli Q7-esek X6-osok!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.12.03. 23:36:51

@Phőnök: Menetlevél, limitált használat. Utcára nem fogja megérni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.12.04. 08:14:06

SChmitt Pál?:-) :-)
Vagy az elődó SP?

Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.12.04. 11:45:50

Úram Isten !
Olyan renitens a szovegezése, mintha csak egy Top Geart néznék.
Szokványosnak maondható, már-már Hungaricum a túlszabályozottság és korulményesség. Ez valószínuleg egyfajta elvárás lehet torvényhozási szinten.
A csak 2 kiegészíto lámpa biztosan 4 lenne, ha a torvényhozó látott volna valaha az életében egy éjszakai versenyt, ákár a youtube-on is.
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása