Sziklákkal teleszórt kősivatag, száz méter magas dűnék, pokoli forróság és por mindenütt – a világ legismertebb tereprali-versenyének jellemzői. Olyan körülmények, melyeknek nem szívesen tennénk ki egy Rolls-Royce-t.

1981-ben rendezték meg harmadik alkalommal a Dakar-ralit. Az akkor még gyerekcipőben járó verseny indulóinak javát a lelkes amatőrök adták, de már voltak többen a mezőnyben, akik komolyan vették kihívást, és sokat áldoztak azért, hogy a sivatag kihívásaira a lehető legjobban felkészítsék járművüket persze ez nem feltétlen jelenti azt, hogy ők mind a jó irányból indultak neki a munkának.

dakar_rolls.jpg

A napokban villámgyorsan bejárta az internetet az a videó, melyen egy Rolls-Royce Phantom csúszkál méltóságteljesen egy zöld dombokkal teli birtokon. A természetidegen luxusautó nyüstölése megosztotta a közvéleményt: sokan a burzsuj életvitel újabb hivalkodó megnyilvánulását látták benne, míg másoknak kifejezetten tetszett a videó. Hasonlóan nagy visszhangja volt anno annak a Rolls-Royce Corniche-nak, amely egy őrült elhatározás után nekivágott a '81-es Dakarnak.

Egy baráti vacsora közben támadt az a bátor felvetés néhány francia között, miszerint a kegyetlen afrikai terepet a kor brit luxusának egyik jelképével, egy Corniche-sal is le lehet küzdeni. Az ötletből aztán hamar cél lett, s bár kételkedők voltak bőven, a költséges projektet a Christian Dior divatcég támogatta, így nem okozott gondot temérdek pénzt, valamint kétezer munkaórát beleölni, ami alatt sivatagi száguldáshoz alkalmassá tettek egy ilyen autót. 

csupasz Rolls-Royce.jpeg

Nyilvánvaló volt, hogy a bő kéttonnás Rolls túlsúlyos egy olyan megpróbáltatásra, ahol a futóműnek ezer kilométereken át kell tűrnie a tekintélyes huppanókat, árkokat. A dűnéken sem előny a fölösleg, ezért a kaszni több elemét  az ajtók és a motorháztető kivételével, ami alumínium rajta – üvegszálas poliészterrel újraöntötték. Ezzel, és több más könnyítéssel 1400 kilogrammosra fogyott a Corniche.

A motort egy 5,7 literes, 350 lóerős Chevy V8-asra cserléték, az eredeti automata sebességváltót pedig a Toyota négysebességes manuálisa váltotta. A hajtásrendszert és a felfüggesztés elemeit egy Land Cruiserből vették át, s hogy az autónak már tényleg ne sok köze legyen a Corniche-hoz: az eltávolított hátsó üléssor helyére egy 330 literes üzemanyagtank került. Rossz nyelvek szerint csak a műszerfal, a lámpák és az orrdísz maradt eredeti rajta.   

dakar rally rolls.jpg

Az 1981-es Dakar-rali rajtjában ott állt vele az ötletgazda Thierry de Montcorgé és navigátora, Jean-Christophe Pelletier. A verseny ekkor még a hagyományosnak mondható útvonalon zajlott: rajt Párizsból, aztán sok napnyi Szahara-járás, majd közel ennyi szavannai terep után érkezés Szenegál fővárosába, Dakarba. Százhetven páros vágott neki autóval a tízezer kilométeres távnak, melyből 3350 kilométer volt mért szakasz. 

Mivel a szponzor Dior ekkoriban indította új, Jules nevű parfümjét, az autóra is felkerült több ilyen matrica, amiért sokszor csak Jules Rolls-ként emlegették, és ezen a néven ismerte meg aztán a fél világ. Nagy kár, de a hírnév mellé nem jutott a sikerből. Hiába az alapos felkészítés, a Rolls-Royce végül nem győzte le a sivatagot. Pontosabban a sivatagot mégis, de a Dakar-ralit nem sikerült. Valahol a versenytáv felénél a kormányrudazat eltört egy balesetben. Talán időtúllépésért, talán hibás rögzítésért, de a francia párost az eset után kizárták a versenyből. A tizenharmadik helyen álltak ekkor, ami igen szép eredmény lett volna az offroadokkal teletömött mezőnyben. A történet annyiban viszont mindenképp teljes, hogy értékelésen kívül ugyan, de az autóval elmentek Dakarig, ez pedig a 170 autóból mindössze negyvennek sikerült.

rolls royce dakar jump.jpg

A Jules Rolls többé nem indult versenyeken. Legutóbb akkor lehetett hallani róla, amikor néhány éve felkerült egy klasszikus sportautókat áruló honlapra, kétszázezer euróért (hatvan millió forint). A lapon még mindig kínálják, így valószínű hogy ennyit egy gyűjtőnek sem ér, hiába neves szereplője a Dakar-rali történelmének.  

Címkék: 1981 Rolls-Royce Dakar Dakar-rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr624971567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.12.19. 16:42:34

vagányul néz ki, bár ennyi átépítéssel tényleg nem sok köze maradt egy RR-hoz.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2012.12.19. 16:52:06

Kéne.

Mondjuk egy Phantomot is megnéznék a Dakaron..

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2012.12.19. 18:35:58

más szelek fújtak még akkor...

Quattroman 2012.12.19. 19:38:52

@Rocko-:
kb ugyanúgy mint Balázs Mokkájának a névadójához.
ebben a versenyben teljesen szabályszerűen, csővázra épített baromi strapabíró motorok és valamilyen aktuálisan reklámozandó típus műanyagból készült karosszéria másolata van

Rocko- 2012.12.19. 19:41:16

@Quattroman: ő kb. jah, tényleg annyi a közük.
mondjuk a műanyag héjat még csak-csak megértem hogy fogyóeszköz, de a motor, váltó, hajtáslánc minek?
persze elhiszem hogy szabálykönyv szerint megfelel, inkább folozófiai oldalról néztem a dolgot.

joskafiser 2012.12.20. 07:46:32

szoval a motorja, valtoja es a kasznija nem rolls. akkor ez mitol is rolls ? a hutoracstol ? :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.20. 10:44:33

Akkor tulajdonképpen vehettek volna egy bármilyen járóképes alvázat, és arra ráhackelni egy üvegszálas Rolls bódét :D De különben a gép nem lett rossz :)
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása